Svédország lehet a megoldás az elektromos autózás problémájára

Svédország nyújthat megoldást az elektromos autózás jövőjével kapcsolatos gondokra, és ehhez minden eszköze rendelkezésre is áll.

Magyar Nemzet
Forrás: Világgazdaság2023. 02. 27. 13:31
Ulf Kristersson, Svédország miniszterelnöke, a Mérsékelt Párt vezetője, 2023.01.20-án. (Fotó: Fredriksson / Twitter)
Ulf Kristersson, Svédország miniszterelnöke, a Mérsékelt Párt vezetője, 2023.01.20-án. (Fotó: Fredriksson / Twitter)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Balti-pajzs kifejezetten gazdag az elektromos autózáshoz szükséges nyersanyagokban, a jelentős bányászati múlttal rendelkező Svédország pedig kifejezetten jól járhat – írja a Világgazdaság. 

Beszámolójuk szerint a svéd bányák már évszázadok óta látják el az egész világot különböző fémekkel: a 17. században a világ rézkészletének kétharmadát az ottani bányák szolgáltatták, ma pedig az Európai Unió vasércének 80 százalékáért felel a svéd bányaszektor, pontosabban annak egyetlen bányája: a sarkvidéki Kiruna városa melletti kitermelőhely.

A bányát üzemeltető cég nemrég jelentette be, hogy a kirunai telep mellett rátaláltak Európa legnagyobb ritkaföldfém-lelőhelyére: ezek a fémek pedig elengedhetetlenek az elektromos autózáshoz.

Rézből sincs hiány az országban, Kirunától száz kilométerre található ugyanis a világ egyik leghatékonyabb rézbányája. A réz a zöldátállás miatt értékelődik fel, hiszen kiváló vezető.

Hozzáteszik, hogy a térség értékes nyersanyagaihoz csak föld alatti kitermeléssel lehet hozzájutni. Ez rendszerint tetemes környezetszennyezéssel járó munkálatokkal oldható meg, a svédek azonban ebből a szempontból is jó helyzetben vannak, mivel az ország északi részén található folyók lehetővé teszik, hogy a bányászat közvetlen energiaigényét zöldenergiából biztosítsák.

Svédország áramellátásának 45 százalékát vízerőművek, a fennmaradó részét atom- és szélerőművek állítják elő.

Az elektromos autózás jövőjéhez elengedhetetlen fémeket tehát alacsonyabb fokú környezetszennyezéssel, viszonylag olcsón tudják felszínre hozni. A befektetőknek ugyanakkor nemcsak a bányászati cégek lehetnek jó célpontok, de a bányákban használt elektromos járműveket gyártó svéd vállalatok is, mint az Epiroc és a Sandvik.

Az egyetlen körülmény, amely az egész uniót versenyelőnybe hozó zöldátállást segítő beruházások útjába állhat, az a politika. A bányák ugyanis hangosak és kevés munkahelyet teremtenek, ezért nem sok település vezetői szeretnék ezeket a saját városuk közelében látni, ahogy a lakosság sem rajong a bányák nyitásáért és üzemeltetéséért.

Jó példa erre Laver település, amelynek a közelében egy hatalmas, eddig ki nem aknázott rézlelőhely található.

A Boliden bányászcég már évek óta sikertelenül próbálja útjára indítani a projektet a helyiek erős ellenállása miatt, amely a közeljövőben sem valószínű, hogy csak úgy megváltozna.

Jelzik, hogy az uniós döntéshozóknak így  különösen nehéz dolguk lesz a hamarosan érkező nyersanyagokat érintő irányelvük megalkotásával, ha sikeresen akarnak szembeszállni az Egyesült Államokkal az energetikai generációváltás versenyében.

Borítókép: Ulf Kristersson, Svédország miniszterelnöke, a Mérsékelt Párt vezetője (Fotó: Fredriksson/Twitter)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.