A Generali biztosító a legfrissebb elemzésében teszi fel a kérdését, hogy pontosan mekkora költséggel jár elektromos autót tartani a hagyományos belső égésűvel szemben. A cég jelentős szereplője a gépjármű-biztosítási piacnak, így nem áll távol tőle a járműköltségek elemzése. A téma pedig azért fontos, mert Magyarországon is több mint 30 ezer tisztán elektromos meghajtású autó fut az utakon, egész Európában pedig tavaly az utolsó negyedévben a regisztált járművek 12 százaléka ilyen meghajtású volt. Az is biztos, hogy a következő években az elektromos és hibrid hajtású járművek terjedése felgyorsul, hiszen 2035-től az Európai Parlament döntése szerint „kivezetik” a belső égésű meghajtásokat a tagországokból, ennek következtében itthon is egyre nagyobb teret nyernek az e-mobilitásra alkalmas gépjárművek – írja a Figyelő.

Fotó: Czinege Melinda/Hajdú-bihari Napló
Természetesen a Generali által feltett kérdésre adott válaszok nagyban függnek a használati, autózási szokásoktól, illetve elektromos autó esetében attól is, hogy van-e a háztartásban hozzáférhető megújuló energia (például napelem) vagy a közelében olcsó közösségi töltőállomás, amelyből kedvezményesen tölthető a gépjármű. A nagy átlag nem rendelkezik napenergiával előállított otthoni árammal és a közösségi töltők is nagyon leterheltek, ráadásul némelyik jelentősen megdrágult. Ilyen adottságok mellett az elektromos autó a jelenlegi áramárakkal számolva a Generali adatai szerint nem kedvezményesen 100 kilométerenként (átlagos 17 kWh fogyasztás mellett) 4290 forintot „eszik”, kedvezményesen 627-et. Ha ehhez hozzápasszítunk egy átlagos autóhasználatot (évente 15 ezer kilométer), kiszámolható, hogy a kedvezményes otthoni töltéssel együtt is legalább 39 491 forintba kerül havonta a gépjármű hajtásához szükséges energia ára.
Ezzel szemben a jelenlegi benzinárak mellett, átlagos 7 liter fogyasztást feltételezve, ugyancsak évi 15 ezer kilométer megtett úttal számolva a benzinnel hajtott gépkocsi havonta 53 004 forintot (az üzemanyag ára heti rendszerességgel változik) „éget el”. A dízelüzemű gépkocsi, feltételezve a tapasztalatok alapján, hogy 20 százalékkal kevesebbet fogyaszt, mint a benzines, 46 670 forintot igényel havonta (ha ugyanannyit eszik, mint a benzines társai, akkor 58 212 forint a vége a mostani dízelárral számolva).