Egyre nagyobb nyomás nehezedik az Európai Bizottság vezető közlekedési tisztviselőjére, amiért ingyenes repülőjegyeket fogadott el a katari kormánytól, méghozzá éppen abban az időszakban, amikor csapata jelentős légi közlekedési megállapodásról, pontosabban az európai légtér Katar előtti megnyitásáról tárgyalt Dohával. Az Európai Unió végrehajtó hatalma korábban a brüsszeli Politicónak azt mondta, hogy Henrik Hololei utazásai a szabályoknak megfelelően zajlottak, és minden lehetséges összeférhetetlenséget „gondosan mérlegeltek és kizártak”.
Hétfőn azonban a bizottság szóvivője nyilvánosságra hozta, hogy az „utazási szabályoknak való megfelelőség” a gyakorlatban annyit jelentett, hogy maga Hololei volt a felelős annak eldöntéséért, hogy a katari kormány által fizetett repülőútjai összeférhetetlenséget jelentenek-e vagy sem.
A jelenlegi szabályok szerint ugyanis ezt a döntést az olyan főigazgatóknak, mint Hololei, maguknak kell meghozniuk – mondta el a bizottság szóvivő egy brüsszeli sajtótájékoztatón az uniós ügyekkel foglalkozó hírportálnak.
„A meghívás és a kontextus, amelyben a főigazgató utazott, megadta neki az értékeléshez szükséges elemeket” – mondta az Európai Bizottság szóvivője.
Az akkori értékelése szerint ez nem jelent összeférhetetlenséget
– érvelt a végrehajtó szerv szóvivője. A bizottság ugyanakkor az üggyel kapcsolatban azt is közölte: nincs tudomása olyan írásos dokumentumról, amely Hololei döntésének indoklását tartalmazza.
Múlt héten lapunk is megírta azt a lapértesülést, amely szerint Henrik Hololei, az Európai Bizottság közlekedési osztályának főigazgatója kilenc alkalommal repült ingyen business osztályon a Qatar Airways légitársasággal 2015 és 2021 között. Az ingyenes utak közül hat az európai légtér Katar előtti megnyitására vonatkozó megállapodás összeállítása közben történt, ebből négyet a dohai kormány vagy egy Katarhoz kötődő csoport fizetett. Korábban a bizottság szóvivője, Ujvári Balázs az Euronews szerint még azzal érvelt:
Bármikor, amikor harmadik fél fizet egy utat, előzetes jóváhagyásra van szükség. Ez most is megtörtént. És kizártuk azt, hogy bármilyen összeférhetetlenség lett volna. Ezért engedélyezték az utat
Azt azonban a végrehajtó szerv szóvivője korábban nem említette, hogy Henrik Hololei magának hagyta jóvá az utat.
Az Európai Parlament szerint ez megvesztegetési kísérlet
Az ügy nagy hullámokat vert az Európai Parlamentben (EP) is, ahol a Zöldek képviselőcsoportjának több tagja levélben tiltakozott az Európai Bizottságnál.
Daniel Freund, Karima Delli és Ciarán Cuffe Adina Valean a közlekedési biztosnak címzett dokumentumban azt írta, elfogadhatatlan, hogy egy vezető tisztviselő több tízezer euró értékben fogad el ingyenes repülést lobbiszervezetektől.
A folyamatban lévő tárgyalásokra tekintettel ez megvesztegetési kísérletként értékelhető, és vizsgálatra van szükség.
– olvasható a zöldpárti EP-képviselők Európai Bizottságnak küldött levelében. „Ha az EU–Katar Nyitott égbolt egyezség előkészítése alatt a tárgyalásokért felelős főigazgató ajándékokat, vagy hasonló előnyöket fogad el az Arab Légitársaságok Szervezetétől, és ez nem számít összeférhetetlenségnek, akkor vajon mi számít annak?” – tették fel a kérdést levelükben.
Nem csak a parlament érintett a brüsszeli korrupciós botrányban
December elején a belga rendőrség korrupció vádjával letartóztatott több embert, köztük Eva Kailit, az Európai Parlament akkori alelnökét. A gyanú szerint ugyanis a csoport tagjai külföldi országok érdekeit képviselték a testületben, köztük Katarét és Marokkóét, amiért több száz ezer eurót kaptak.
A brüsszeli korrupciós botrány kirobbanása után az arab országgal a legtöbb folyamatban lévő szerződést felfüggesztették, hogy a nyomozás felderíthesse, hány ember érintett az ügyben, és mekkora befolyása volt Katarnak.
Ez alól valamiért továbbra is kivételt élvez az EU és az olajország közötti légügyi egyezmény, amelyet az Európai Bizottság vett védelmébe.
A légi közlekedési megállapodás a katari székhelyű légitársaságok, köztük a Qatar Airways számára biztosít leszállási jogot a legtöbb uniós célállomáson, így a légi fuvarozó számára jövedelmező hozzáférést kínál a 450 millió fogyasztót számláló piachoz. Cserébe az uniós légitársaságok kölcsönös jogokat kaptak egy kevesebb mint hárommillió fős piacra, ám a dohai repülőtéri csomópont stratégiailag fontos bázist jelent Európa és Ázsia nagyvárosai között.
Borítókép: Henrik Hololei, az Európai Bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatója (Forrás: Európai Bizottság)