A világ néhány legnépszerűbb társkereső applikációját, köztük a Tindert is birtokló Match június 30-ig teljes kivonulást tervez az orosz piacról. A hivatalos indoklás szerint az emberi jogok védelme miatt teszik ezt, miután az oroszországi működéshez az ország biztonsági szervei által meghatározott környezetben, hozzáférés biztosítása mellett tárolhatna csak felhasználói adatokat a vállalat.
Elkötelezettek vagyunk az emberi jogok védelme mellett
– áll a cég egyik éves jelentésében. „Márkáink lépéseket tesznek a szolgáltatásaikhoz való hozzáférés korlátozására Oroszországban, és 2023. június 30-ig befejezik kivonulásukat az orosz piacról.”
Elkésett a randiról a Match – egy év után kezdett aggódni a vállalat
A Match egyik részvényese, a Friends Fiduciary Corp. szerint a Match követendő példát mutat azzal, hogy döntését az ukrán népet fenyegető emberi jogi kockázatokhoz kötötte.
Kétségtelen, hogy az ismerkedést segítő randiappok felületein a felhasználók legszemélyesebb közlései, adott esetben személyes titkai, bankkártyaadatai is megtalálhatók, amelyeket a különböző adatlopásos esetekben az oldalt feltörő bűnözők félig nyilvános fórumokon meg is osztanak.
Az Euronews hírportál ugyanakkor rámutat, hogy a lépés mégis több mint egy teljes évvel azután történt, hogy Oroszország háborút indított Ukrajna ellen. Ez úgy különösen szembetűnő, hogy a Match egyik legnagyobb versenytársa, a Bumble és a Badoo tulajdonosa, a Bumble Inc. már 2022 márciusában bejelentette, hogy Oroszországban és Belaruszban is blokkolja az alkalmazások letöltését. A furcsaságok sorát gyarapítja, hogy az orosz hatóságok a Tindert már 2019-ben felszólították a felhasználói adatok megosztására. Akkor a vállalat közölte, beleegyezett a feltételekbe, de leszögezték, hogy adatmegosztás nem történt.
A pénzügyi teljesítményt is balra húzták
A teljes képhez szorosan hozzátartozik, hogy az elmúlt egy évben a Match jelentős veszteségeket halmozhatott fel a kelet-európai jelenléttel. A Dallas Morning News egyesült államokbeli helyi napilap már tavaly májusban arról írt, hogy a Match Group arra számít, hogy üzleti negyedévente mintegy tízmillió amerikai dolláros bevételkieséssel kell, hogy szembenézzen a háború miatt.
Az európai teljesítményt befolyásolta az ukrajnai orosz invázió, ami csökkentette a bevételt Oroszországban, Ukrajnában és több más közeli országban
– mondta már akkor Gary Swidler operatív és pénzügyi igazgató az elemzőknek a vállalat 2022. márciusi beszámolóján.