Egyelőre a NATO-tagállamok által Ukrajnának felajánlott F–16-osok is csak az ígéretek szintjén léteznek, de ha meg is érkeznek az első vadászgépek a háborúban álló országba néhány héten belül, akkor sem nagyon lesz, aki repülje őket. Az európai szövetséges országokban jelenleg tíz ukrán pilóta felkészítése folyik.
Mint arról beszámoltunk, már a nyelvi akadályok leküzdése is komoly nehézséget jelent, ráadásul a kiképzésre küldött pilóták igen fiatalok, 21–23 évesek, így nem igazán rendelkeznek tapasztalattal.
Hatan közülük még sosem repültek vadászgéppel, és a többiek is csupán egy cseh gyártmányú kiképzőgéppel – írja a Le Monde francia napilap.
Miután hat hónapot töltöttek Nagy-Britanniában, ahol a harci repülés alapjait sajátították el, négyen közülük március elején megérkeztek Franciaországba, ahol egy haladó vadászpilóta-képzés vár rájuk – de továbbra sem látnak F–16-ost belülről. Arra majd csak a képzés harmadik szakaszában kerül sor, egy egyelőre meg nem nevezett európai országban.
Bár a létszám igen szerénynek tűnik, a francia légierőnek így is komoly terhet jelent, hiszen az éves képzési kapacitás mindössze harminc fő.
Az Egyesült Államokban készülő vadászpilóták már előrébb járnak, de még így is időbe kerül, mire bevethetők lesznek a háborúban, azonban erősen kétséges, hogy valós változást tudnának hozni az erőviszonyokban.
Hosszú hónapok óta az ukránok egyik fő követelése, hogy F–16-os gépeket kérnek, hogy az orosz légi fölényt ellensúlyozzák. Ez logikus is lenne, ha kapnának több száz modern gépet, de erről szó nincs
– mondta el lapunk megkeresésére Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő.
Ráadásul az amerikai vadászgépek igen „kényesek”, az ukrán kifutópályájákat nem tudják használni – írja a Politico brüsszeli hírportál.
További gondot jelent a gépek karbantartása. A mérnökök és technikusok képzése – a pilótákéval együtt – ugyan már folyik, de a gépek előtt a szükséges szerszámoknak és alkatrészeknek is meg kell érkezniük a háborúban álló országba, köztük azoknak a speciális berendezéseknek is, amelyek az F–16-osok vészhelyzeti tartalékrendszerének működtetéséhez használt, rendkívül gyúlékony folyadék, a hidrazin biztonságos kezeléséhez szükségesek.
Borítókép: F–16-os vadászrepülőgépek (Fotó: MTI/EPA/LUSA/Antonio Pedro Santos)