Óriási bajban az európai autóipar

Egyre csökken az új autók eladása az EU-ban, amelynek oka az elektromos autók állami támogatásának elmaradása, az átalakított gyártástechnológia, valamint az olcsóbb, de nem rosszabb minőségű kínai import.

Forrás: Reuters2024. 08. 07. 21:41
Vehicles Export at Nanjing Port
2024. augusztus 6-án a kínai nankingi Nanjing kikötőben a Volvo autók sorakoznak az exportra. A Kínai Autógyártók Szövetsége szerint a General Administration of Customs által összegyűjtött adatok azt mutatják, hogy az idei év első felében Kína autóexportja eléri a 2,932 millió darabot, ami 25,3 %-os növekedést jelent. Forrás: NurPhoto/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unióban az új akkumulátoros elektromos autók értékesítése májusban 12 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, csak Németországban harmincszázalékos a visszaesés – derült ki az európai autóipari szervezet nemrégiben közzétett adataiból, írta meg a Reuters.

Car Logos In Dublin
Mercedes-Benz logó látható egy Mercedes-Benz járművön Dublinban, 2024. május 16-án Fotó: NurPhoto/AFP/Artur Widak 

Kétharmados kapacitáson termeltek tavaly a német autógyárak. Iparági szakértők szerint mindenkinek el kell gondolkodnia azon, hogy mennyi termelésre van szüksége, és hol lehet ezeket a gyártási kapacitásokat a lehető legversenyképesebb költségekkel kiépíteni.

Németország, az uniós blokk legnagyobb villanyautó-piaca – a gazdasági helyzetre való tekintettel – decemberben szüntette meg az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatásokat. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint az elektromosautó-értékesítések 16 százalékkal csökkentek az elmúlt évben.

Az ACEA szerint az Európai Unióban májusban az új autók eladásai összességében három százalékkal csökkentek a 2023-as év azonos hónapjához képest, és Nagy-Britannia is hasonló gondokkal küzd.

Az elektromos autók iránti kereslet Európában a korábbi évek trendjeit megfordítva az elmúlt hónapokban erősen visszaesett, miközben a megfizethetőbb modellek gyártásáért folyó verseny erősödött. Míg a teljesen elektromos autók piaci részesedése a májusi 13,8 százalékról 12,5 százalékra csökkent 2023 májusában, addig a hibrideké 25-ről csaknem 30 százalékra emelkedett.

 

Hogyan befolyásolja Kína a globális EV-piacot?

Az erőltetett villamosítás és az európai autógyártás technológiai szerkezetátalakítása, valamint az ennek köszönhető jelentős áremelkedés következében az automobilizmus általános visszaesése tapasztalható. Erre ráébredve az Európai Bizottság a hazai autógyártók védelmében az olcsó EV-import beáramlásától tartva 38,1 százalékos ideiglenes vámot vetett ki júliustól a Kínában gyártott elektromos gépjárművekre.

BYD Starts Operation in Thailand, 2024
A munkások elektromos járművet gyártanak a thaiföldi Rayongban található új BYD-gyárban 2024. július 4-én. Ez az első alkalom, hogy a nagy kínai elektromos járműveket gyártó vállalat gyárat üzemeltet Délkelet-Ázsiában. Az ebben a gyárban gyártott autókat Thaiföldön és más délkelet-ázsiai országokban értékesítik Fotó: The Yomiuri Shimbun/AFP Takashi Itoda

Európa mellett az Egyesült Államokban és Indiában is igyekszik a kormányzati politika megakadályozni, hogy a kínai elektromos járművek domináljanak az adott piacokon, azonban nem valószínű, hogy Kína kínálati többlete könnyen megszűnik, írta a Goldman Sachs elemzése. 

A kínai elektromos autógyártók komoly ellenfelet jelentenek a belső égésű motorokhoz lassan visszataláló hagyományos európai és japán márkákra is.

Míg a Volkswagen eladási számai 1,6 százalékkal emelkedtek májusban, addig a Stellantis-csoport (Peugeot–Citroen, Fiat, Opel) és a Renault értékesítési számai 6,9 százalékkal, illetve 5,4 százalékkal csökkentek, míg a Toyota eladási adatai 13 százalékkal nőttek.

Borítókép: 2024. augusztus 6-án a kínai nankingi Nanjing kikötőben Volvók sorakoznak exportra (Fotó: NurPhoto/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.