Az Európai Unióban az új akkumulátoros elektromos autók értékesítése májusban 12 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, csak Németországban harmincszázalékos a visszaesés – derült ki az európai autóipari szervezet nemrégiben közzétett adataiból, írta meg a Reuters.
Kétharmados kapacitáson termeltek tavaly a német autógyárak. Iparági szakértők szerint mindenkinek el kell gondolkodnia azon, hogy mennyi termelésre van szüksége, és hol lehet ezeket a gyártási kapacitásokat a lehető legversenyképesebb költségekkel kiépíteni.
Németország, az uniós blokk legnagyobb villanyautó-piaca – a gazdasági helyzetre való tekintettel – decemberben szüntette meg az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatásokat. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint az elektromosautó-értékesítések 16 százalékkal csökkentek az elmúlt évben.
Az ACEA szerint az Európai Unióban májusban az új autók eladásai összességében három százalékkal csökkentek a 2023-as év azonos hónapjához képest, és Nagy-Britannia is hasonló gondokkal küzd.
Az elektromos autók iránti kereslet Európában a korábbi évek trendjeit megfordítva az elmúlt hónapokban erősen visszaesett, miközben a megfizethetőbb modellek gyártásáért folyó verseny erősödött. Míg a teljesen elektromos autók piaci részesedése a májusi 13,8 százalékról 12,5 százalékra csökkent 2023 májusában, addig a hibrideké 25-ről csaknem 30 százalékra emelkedett.
Hogyan befolyásolja Kína a globális EV-piacot?
Az erőltetett villamosítás és az európai autógyártás technológiai szerkezetátalakítása, valamint az ennek köszönhető jelentős áremelkedés következében az automobilizmus általános visszaesése tapasztalható. Erre ráébredve az Európai Bizottság a hazai autógyártók védelmében az olcsó EV-import beáramlásától tartva 38,1 százalékos ideiglenes vámot vetett ki júliustól a Kínában gyártott elektromos gépjárművekre.
Európa mellett az Egyesült Államokban és Indiában is igyekszik a kormányzati politika megakadályozni, hogy a kínai elektromos járművek domináljanak az adott piacokon, azonban nem valószínű, hogy Kína kínálati többlete könnyen megszűnik, írta a Goldman Sachs elemzése.
A kínai elektromos autógyártók komoly ellenfelet jelentenek a belső égésű motorokhoz lassan visszataláló hagyományos európai és japán márkákra is.
Míg a Volkswagen eladási számai 1,6 százalékkal emelkedtek májusban, addig a Stellantis-csoport (Peugeot–Citroen, Fiat, Opel) és a Renault értékesítési számai 6,9 százalékkal, illetve 5,4 százalékkal csökkentek, míg a Toyota eladási adatai 13 százalékkal nőttek.