Az ENSZ októberi jelentése szerint a jemeni húszi lázadók akár 180 millió dollárt is kereshetnek havonta illegális tranzitdíjakból, amelyeket a Vörös-tengeren áthaladó hajóktól szednek be. A lázadók rakétákkal támadják a tengeri forgalmat, miközben az Egyesült Államok, Izrael és szövetségeseik elleni harcukat hangsúlyozzák. A jelentés szerint a díjak kifizetése egy hagyományos pénzátutalási rendszeren, a hawala hálózaton keresztül történik, amely megkerüli a hivatalos pénzügyi csatornákat.
Maritime biztonsági szakértők szerint a jelentésben szereplő számadatok túlzónak tűnnek. Stephen Askins, egy brit tengerészeti ügyvéd arra hívta fel a figyelmet, hogy az iparág teljes éves kalózváltságdíja a szomáliai kalózkodás csúcsán is alig haladta meg az évi 400 millió dollárt.
A 180 millió dolláros havi bevétel irreális, figyelembe véve a hajók számát és a jelenlegi tengeri forgalmat
– hangsúlyozta Askins.
Az is kétségbe vonható, hogy a hawala rendszer képes lenne ekkora pénzmennyiséget biztonságosan mozgatni. A rendszer főként kisebb tranzakciókra épül, nem pedig több százmillió dolláros összegek kezelésére. Az ilyen mértékű átutalások valószínűleg azonnal felkeltenék a nemzetközi hatóságok figyelmét.
A húszik kapcsolata a hajózási cégekkel nem új keletű. A lázadók Humanitárius Műveleti Koordinációs Központja (HOCC) elnevezésű szervezeten keresztül tartják a kapcsolatot a hajókkal. Bár a szervezet hivatalosan a polgári lakosság védelmére hivatott, a Sanaa Stratégiai Tanulmányok Központja szerint a HOCC inkább „zsarolási mechanizmusként” működik.
Mohammed Albasha, a Basha Report alapítója szerint elképzelhető, hogy a húszik virtuális ellenőrző pontot alakítottak ki, amelyen keresztül díjat szednek a hajóktól. Az ilyen gyakorlat nem példa nélküli:
az elmúlt években jemeni katonai tisztviselők hasonló rendszert működtettek, akár 55 ezer dollárt kérve egyetlen hajó átkeléséért.
Az ENSZ jelentése szerint a húszik az Iránnal és más regionális csoportokkal kialakított szövetségeken keresztül megerősítették befolyásukat a Vörös-tengeren. Azonban a jelentésben szereplő pénzügyi adatokra nem találtak konkrét bizonyítékot. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a helyzetet politikai szándékok is torzíthatják.
Borítókép: A konténerszállítás díjai megemelkedtek, mivel az Irán által támogatott húszi lázadók támadásai miatt a Vörös-tengerről eltérítik a hajókat (Fotó: AFP)