Milliárdos fenyegetés a Vörös-tengeren: valóban zsarolják a hajós cégeket a jemeni húszik?

A jemeni húszi lázadók állítólag havi 180 millió dollárt szednek be a Vörös-tengeren áthaladó hajóktól a „biztonságos átkelésért”. Az ENSZ szakértői és a hajózási ipar azonban vitatják a számokat, rámutatva a logisztikai és gazdasági ellentmondásokra. Vajon valóságosak ezek az állítások, vagy politikai motivációk állnak mögöttük?

2024. 11. 16. 6:01
A konténerszállítás díjai megemelkedtek, mivel az Irán által támogatott húszi lázadók támadásai miatt a Vörös-tengerről eltérítik a hajókat.
A konténerszállítás díjai megemelkedtek, mivel az Irán által támogatott húszi lázadók támadásai miatt a Vörös-tengerről eltérítik a hajókat. Fotó: Getty Images via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ENSZ októberi jelentése szerint a jemeni húszi lázadók akár 180 millió dollárt is kereshetnek havonta illegális tranzitdíjakból, amelyeket a Vörös-tengeren áthaladó hajóktól szednek be. A lázadók rakétákkal támadják a tengeri forgalmat, miközben az Egyesült Államok, Izrael és szövetségeseik elleni harcukat hangsúlyozzák. A jelentés szerint a díjak kifizetése egy hagyományos pénzátutalási rendszeren, a hawala hálózaton keresztül történik, amely megkerüli a hivatalos pénzügyi csatornákat.

Maritime biztonsági szakértők szerint a jelentésben szereplő számadatok túlzónak tűnnek. Stephen Askins, egy brit tengerészeti ügyvéd arra hívta fel a figyelmet, hogy az iparág teljes éves kalózváltságdíja a szomáliai kalózkodás csúcsán is alig haladta meg az évi 400 millió dollárt

A 180 millió dolláros havi bevétel irreális, figyelembe véve a hajók számát és a jelenlegi tengeri forgalmat

 – hangsúlyozta Askins.

Az is kétségbe vonható, hogy a hawala rendszer képes lenne ekkora pénzmennyiséget biztonságosan mozgatni. A rendszer főként kisebb tranzakciókra épül, nem pedig több százmillió dolláros összegek kezelésére. Az ilyen mértékű átutalások valószínűleg azonnal felkeltenék a nemzetközi hatóságok figyelmét.

A húszik kapcsolata a hajózási cégekkel nem új keletű. A lázadók Humanitárius Műveleti Koordinációs Központja (HOCC) elnevezésű szervezeten keresztül tartják a kapcsolatot a hajókkal. Bár a szervezet hivatalosan a polgári lakosság védelmére hivatott, a Sanaa Stratégiai Tanulmányok Központja szerint a HOCC inkább „zsarolási mechanizmusként” működik.

Mohammed Albasha, a Basha Report alapítója szerint elképzelhető, hogy a húszik virtuális ellenőrző pontot alakítottak ki, amelyen keresztül díjat szednek a hajóktól. Az ilyen gyakorlat nem példa nélküli: 

az elmúlt években jemeni katonai tisztviselők hasonló rendszert működtettek, akár 55 ezer dollárt kérve egyetlen hajó átkeléséért.

Az ENSZ jelentése szerint a húszik az Iránnal és más regionális csoportokkal kialakított szövetségeken keresztül megerősítették befolyásukat a Vörös-tengeren. Azonban a jelentésben szereplő pénzügyi adatokra nem találtak konkrét bizonyítékot. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a helyzetet politikai szándékok is torzíthatják.

Borítókép: A konténerszállítás díjai megemelkedtek, mivel az Irán által támogatott húszi lázadók támadásai miatt a Vörös-tengerről eltérítik a hajókat (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.