Nicolai N. Petro amerikai politikatudós, a Rhode Island-i Egyetem összehasonlító és nemzetközi politikatudomány professzora. 2013 júliusa és 2014 júliusa között Fulbright kutatóösztöndíjas volt az odesszai IL Mechnikov Nemzeti Egyetemen. Kutatási területei közé tartozik az orosz és ukrán belpolitika, az ortodox kereszténység politikai szerepe, valamint a nemzeti identitások alakulása a posztszovjet térségben. Több évet töltött Ukrajnában kutatóként.

Az eddig angol és portugál kiadásban megjelent legújabb könyvében az „Ukrajna tragédiája: Mit taníthat nekünk a klasszikus görög tragédia a konfliktusok megoldásáról” Petro egyedülálló nézőpontból közelíti meg az orosz–ukrán konfliktust: a klasszikus görög tragédia keretében.
A könyv azt állítja, hogy a konfliktus nem csupán geopolitikai vetélkedés, hanem mély belső megosztottság következménye, amelyhez hasonlókat az ókori Athén is megtapasztalt. A görög tragédiákban – akárcsak a mai Ukrajnában – a társadalmi feszültségek gyakran identitásválságból és az „ellenség” démonizálásából eredtek.
Petro szerint a tartós békéhez katarzisra van szükség – egyfajta lelki megtisztulásra, amely képessé teszi a társadalmakat arra, hogy az ellenségben ne csak fenyegetést, hanem szenvedő embertársat is lássanak. A professzor szerint a klasszikus görög tragédia tehát nemcsak kulturális hivatkozás, hanem lehetséges modell is a társadalmi gyógyuláshoz.
– Mi inspirálta arra, hogy az orosz–ukrán konfliktust a klasszikus görög tragédia szemszögéből közelítse meg? Miért választotta ezt a kulturális hivatkozást?
– Már 2008-as első ukrajnai látogatásunk óta gondolkodtam azon, hogy könyvet írok Ukrajnáról. Amikor 2013–2014-ben Fulbright-ösztöndíjat nyertem, és Odesszában töltöttem egy akadémiai évet, eredetileg a pravoszláv egyház ukrajnai társadalmi hatásairól terveztem írni. Ezt a témát azonban hamar háttérbe szorították a körülöttünk zajló események – a Majdan-felkelés.
Ezt követően éveken át próbáltam megérteni, hogyan hullhat szét egy látszólag stabil társadalom néhány hónap alatt. Nem találtam megfelelő értelmezési keretet, míg rá nem bukkantam Richard Ned Lebow professzor könyvére (The Tragic Vision of Politics.) A könyv Thuküdidész klasszikus műve, a peloponnészoszi háború története alapján a modern konfliktusokat a politikai realizmus tragikus szemléletén keresztül vizsgálja. Thuküdidész azt állítja, hogy a háború azután tört ki a görögök között, hogy Athén és Spárta vezetői már nem osztoztak közös eszmékben, értékekben és identitásban – vagyis megszűnt az egymás iránti kötődésük.
Úgy éreztem, ez tökéletes leírása annak, ami az orosz–ukrán kapcsolatokban történt a 2004-es Narancsos Forradalom óta.
A katarzis szerepe a nemzetek gyógyulásában
– Könyvében központi szerepet kap a katarzis fogalma. Hogyan értelmezi ezt a jelenlegi geopolitikai helyzet – különösen Ukrajna – kontextusában?