Köztudott, hogy Csehov a maga korában amolyan meg nem értett drámaíró volt, a Meggyeskertet (nálunk Cseresznyéskertként vált ismertté) – mint a többi drámáit is – komédiának szánta, és akárcsak a többi művét, ezt is a Művész Színház vitte sikerre a szerzői koncepciótól gyökeresen eltérő színészi és rendezői megoldásokkal. A nézők ugyanis nem nevettek ezeken a végletesen élhetetlen figurákon, és általában ma sem nevetnek.
A Nemzeti Színház legújabb előadása néha-néha mégis enged mosolyogni vagy kuncogni, például a balszerencsés Jepihodov (Rácz József) sutaságain vagy a cirkuszi mutatványosból nevelőnővé lett Sarlotta Ivanovna (Szűcs Nelli) trükkjein és a tanulmányai befejezését halogató diák, Trofimov (Bordás Roland) figuráján. Ez nem egy tipikus Silviu Purcarete-előadás, nincs benne sem olyan grandiózus vagy grandomán látvány, sem nyers és vaskos karikírozás, amely ellenállhatatlanul bűvkörébe vonná a nézőt, mégis magán hordja a világhírű román rendező kézjegyét: egy különös, álomszerű világot tár elénk, és ebben az olykor füstös-ködös, olykor csillogó lebegésben kiváló színészek keltik életre azokat az alakokat, akiket Csehov több mint egy évszázaddal ezelőtt kiragadott kora társadalmából.
Udvaros Dorottya Ljubov Andrejevna számtalan arcát mutatja meg: a nagyvilági dáma, a babusgató anya, a szertelen és gyermeteg kishúg, az olykor csábító, olykor pimasz asszony, a gyötrődő szerelmes és a gyászfolyamatban megrekedt, összetört ember – ebből egyik sem póz, ez mind valódi része ennek a karakternek. Gajev Blaskó Péter alakításában furcsa elegye a szórakozott professzornak, a kedves tréfamesternek és az időnként öntudatos kiskamasznak. Sarlotta Ivanovna és Firsz (Trill Zsolt) alakja sajátos kettősséget hordoz, a nevelőnő és az öreg inas egyszerre része ennek a társaságnak, és státusukból adódóan kívülálló is, de ugyanakkor időn kívüliek is. Sarlottának nincsenek papírjai, azt sem tudja, hány éves, identitása gyökértelen, a saját története csak a saját emlékezetéig terjed. Firsz Csehov szerint nyolcvanhét éves, itt talán több száz, folyton dohogó és aggodalmaskodó kisöreg. De ő is és a nevelőnő is mintha a porondmester szerepét is betöltené, az árverés napján adott estélyen mintha földön túli hatalmakkal diskurálva a kibontakozó történet tragikumát, a világ elmúlását sürgetné.