– Milyen személyes kötődése van a már-már abszurd helyzethez, amit megragad a filmben?
– A Foglyok története Vörös Andrástól, a forgatókönyvírónktól származik. András rátalált egy fantasztikus igaz történetre, amit elsőként el sem akartunk hinni, majd a levéltárban utánanéztünk, és rájöttünk, hogy valós, és senki nem mesélte még el előttünk. Annyira jól keveredik benne az abszurd és a drámai, hogy úgy éreztem, ezt muszáj megcsinálni. Egy családi anekdotából indultunk ki, amit a történtek átélője időskorában, még 20-25 éve videókazettára mondott az utókornak, mi ezt a felvételt találtuk meg. Az ötvenes évekből engem nem a diktatúra sötét oldala, brutalitása érdekelt, hanem az, hogy bármekkora elnyomás is volt, a Nap akkor is kisütött. Az emberek nyolcvan százaléka örült, hogy béke van, és elfordította a fejét a problémákról. Jegyrendszer volt, de mégis volt mit enni, végre nem lőtték szét a várost, ugyan csak suttogva lehetett beszélni bizonyos dolgokról, de az emberek zöme ezt akkor elfogadta. Miért? Mert valahogy élni akart. A főszereplőnk, Sára fiatal lány, a szörnyű világháború utáni Rákosi-rendszerben, a film első felében egészen jól elvan – van állása, lakása, szerelme. Egyszer csak azonban a családja élete fejre áll, és az új helyzetből már ő sem tudja kivonni magát: történetesen a saját lakásukban ejti foglyul őket az ÁVÓ. Számomra ezt izgalmas megmutatni: hogy egy diktatúrában bárhol, bárkire lecsaphat a hatalom. És közben arról a sok emberről is mesélni, aki éldegél egy ilyen rendszerben, és próbál úgy csinálni, mintha minden rendben volna. Az én családomban (és a legtöbbünk családjában) a többség ezt az utat választotta.
– Nem lett volna alkalmas mozifilmnek ez a történet?
– Ezt a filmet egy köztes lépcsőfoknak tekintettem. Mivel a történet kisebb helyszínen játszódik, nekem rendezői szemmel is izgalmas játéktérnek tűnt, hogy nagyon sok színésszel összezárva egy kis helyen hogyan tudok feszült helyzeteket teremteni. És az is, hogy mit tudunk kihozni egy alacsonyabb költségvetésből. Tóth Barnabás vagy Szász Attila televíziós filmjeiből is láthatjuk, hogy ma már meg lehet csinálni olyan minőségben egy tévéfilmet, hogy a mozivásznon is megállja a helyét. Én pedig most megpróbáltam még egy szinttel feljebb lépni látványban. A magyar nézők a Duna Televízióban, decemberben fogják látni, de előtte egy nagy fesztiválon lesz a világpremierje, a miskolci CineFest versenyen kívüli Kitekintő szekciója pedig amolyan „előpremiernek” tekinthető. De a következő lépés mindenképpen a mozifilm: miközben a Foglyok összeállt, több filmtervet is elkezdtem fejleszteni Los Angelesben, és most dolgozunk egy filmen a Filmalappal is.