– A balliberális médiában divat Herczeg Ferenc jelentőségét kisebbíteni. Ön szerint megérdemelten jelölték háromszor is irodalmi Nobel-díjra Az élet kapuja című regényét?

Meghalt Harkányi Endre
A Kossuth-díjas színész kilencvenéves volt.
– A balliberális médiában divat Herczeg Ferenc jelentőségét kisebbíteni. Ön szerint megérdemelten jelölték háromszor is irodalmi Nobel-díjra Az élet kapuja című regényét?
– Herczeg Ferenc megérdemelte volna a Nobel-díjat, mint ahogy megérdemelte volna Illyés Gyula, Szabó Dezső és Juhász Ferenc is – ha jól tudom, rajta kívül ezeket a magyar írókat jelölték még a díjra. De persze ne tegyünk úgy, mintha a Nobel-díj meg a legtöbb elismerés mögött esetenként nem politikai szándékok lennének. Ez a regény a húszas években nagyon népszerű volt, a fiatalok is olvasták, és a maiaknak is tetszhet, mert Herczegre jellemző a nagyon praktikus gondolkodás.
– Viharos időben, 1919-ben írta meg Herczeg történelmi regényét, amely most a Nemzeti alaptanterv részévé is vált. Sejtette, hogy Trianon lesz a második Mohács?
– A regény ráadásul száz évvel ezelőtt, 1920-ban jelent meg. Herczeg érezte, hogy Magyarországot feldarabolhatják a készülő békediktátummal, ezért témául egy olyan kort választott, amikor hasonlóan nagy volt a baj. Tisztán látta, hogy nemcsak Magyarország részekre szakítása, hanem Európa elrablása is bekövetkezhet, mert ha a Nyugat ismét elárulja Magyarországot, akkor nem az iszlám veszély, hanem három olyan eszme nyerhet teret – a fasizmus, a nácizmus és a kommunizmus –, amely a huszadik században Európa végét okozhatja. Éppen ezért szerintem Herczeg az európai eszme elárulását látta a trianoni békediktátumban, pont úgy, mint ötszáz évvel ezelőtt Bakóczék esetében.
– Akkor, gondolom, nem is nagyon kellett hangsúlyozni a nyilvánvaló áthallásokat.
– Kérdés, hogy mi az igazi áthallás? Bakócz Tamás bíborost párhuzamba állíthatjuk egyes mai politikusokkal, de inkább a Nyugat viselkedése a szembetűnőbb, mert Gyula pápában és a környezetében fel lehet fedezni annak a liberalizmusnak az előszobáját, ami most van Nyugaton: az anyagi jólétért cserébe odadobják Magyarországot a török veszedelemnek. Herczeg visszanyúl ahhoz az időszakhoz, amikor Magyarországon még nincs itt a török, de már közeleg a vég. Bakócz Tamás ekkor megpróbálja a lehetetlent: a Vatikánba megy és pápává próbálja választatni magát, hogy egy törökellenes összefogást hozzon létre.
– Miben lett más a dráma, mint a regény? Milyen nehézségeket kellett megoldania a munka közben?
– Herczeg ezt a regényét filmszerűen írta meg, tehát sokat láttat és kevesebbet beszéltet, ezért a jeleneteket dinamikusabbá kellett tennem. Az író nem ábrázolja a belső konfliktusokat, hanem leírja, ami a regényben jó, de drámaként értelmezhetetlen. A lélekábrázolása – mert vannak alapértékek, amelyeknek a lelkiségtől függetlenül érvényesülniük kell – minimális, így a színpadot és az írói szándékot úgy tudtam szinkronba hozni, hogy a főhősök részéről elhangzik néhány rövid monológ is. Kellettek erős párbeszédek, hisz az igazán nagy konfliktusokat nem bontja ki teljesen, a tények leírásából és bemutatásából lehet ezek szikrázására visszakövetkeztetni, ezért a főhősöket – különösen Gyula pápát és Bakóczot – konkrétabban meg kellett ütköztetnem.
– Általuk két világkép csap össze?
– Európa egyik kulturális gyökere a kereszténység, mely elsőként is a megbocsátás és a szeretet eszméjével, a gyűlöletnek és a felelősség átruházásának az elutasításával határozta meg gyakorlati lényegét, mely egyben azt is jelentette, hogy a lelki életet és a szellemi értékeket leválasztotta a pénz világáról. Herczeg mesterien mutatja be, hogy Gyula pápa és környezete – a reneszánsz értékek éltetése mellett – miként is fordul szembe ezzel a lelkiséggel, miként „liberalizálódik.” Jogosan, mindenféle nyavalygás nélkül, tehetjük fel a kérdést: amikor a Nyugat hátat fordított nekünk, vajon nem fordított-e hátat a kereszténység valódi értékeinek s ezzel együtt az európaiság eszméjének? Vajon velünk együtt nem rekedt-e kívül az élet kapuján ez az eszmeiség is? Nem ekkor kezdődik-e a Nyugat alkonya? Hiszen láthatjuk már Gyula pápa idejében is: a „szabadságot” hirdetik a Nyugat képviselői, de valójában – Ratkó szavaival mondva – nem szabadok akarnak lenni, hanem gőgös gazdagok. Ezt a gazdagságot féltik, amikor elárulnak és magunkra hagynak minket.
– Nem egyoldalú kissé a Nyugatot hibáztatni mindazért, ami utána történt?
– A korrupt Nyugatot Bakócz a saját fegyverével, a korrupcióval próbálja legyőzni. Bakócz nem moralizál, ellenben ha ugyanúgy viselkedik, mint ők, akkor rögtön felhorkannak, hogy ezt nem lehet. A bíboros reálpolitikus volt, verespéteri módon realista: jobbágyszármazású ember, aki mindent tisztán lát, és azt mondja: egye fene, ha a Nyugatot így tudom a legegyszerűbben magam mellé állítani!
– Hát Gyula pápa?
– Gyula pápát akár Oswald Spengler szavaival is jellemezhetném: „ízig-vérig racionalista, tehát az anyagból indul ki, valamint annak feltételeiből, szükségleteiből és ingereiből, ahelyett, hogy a nemzetségek, rendek, népek lelkére és ennek teremtőjére támaszkodna”. Katonapápaként korábban ő is a török elleni összefogást akarta, de rájön arra, hogy a Nyugat részben az Amerikából beáramló kincsek miatt is gazdagodhat, ezért kihátrál a török elleni háborúból. A dráma kitér arra, hogy a Nyugat mennyire kétszínű: miközben hirdeti a keresztény eszmét, a háttérben a törökkel bizniszel. Ők csak gyártják a történelem ideáját, Bakócz úgy van vele, hogy én magam vagyok a történelem, ha ebben Európa nem partner, akkor megcsináljuk egyedül.
– A címet jelképesen kell értelmezni?
– Az élet kapuja a regényben többrétegű metafora, a színdarabban viszont látható szimbólum is lesz, az akkor éppen épülő Szent Péter-bazilika kapujaként jelenik meg. És lényegében minden szereplő, minden nemzet az élet kapujában áll, a kérdés csak az, hogy mi van az élet kapuján túl? Belépünk-e azon egyáltalán vagy Európa eszméje velünk együtt kívül rekedt rajta?
A Kossuth-díjas színész kilencvenéves volt.
A tárlaton fotók, családi albumokban őrzött dokumentumok is láthatók lesznek.
A versenyben kizárólag új, országos fesztiválon még elő nem adott művek vehetnek részt.
A világ egyik legrangosabb filmfesztiválján magyar alkotást is díjaztak.
Menczer Tamás: Jobb lett volna, ha hallgatnak Orbán Viktorra!
Magyar Péterre csúnyán ráhozta a frászt Puzsér, a napon felejtett csokihörcsög megfutamodott
Friss közleményt adott ki Ferenc pápáról a Vatikán
Sarokba szorította Zelenszkijt a korrupció: alá kell írnia a rendeletet
A lélegzeted is eláll, ha meglátod Rúzsa Magdi álomszép ruháját: dívaként tündökölt a koncertjén - FOTÓ
Kudarcba fulladt a bírák tüntetése
Orosz–ukrán háború: Haladnak előre az orosz csapatok
Női kézilabda BL: Kácsorék kiestek, norvég csapat is jöhet a Fradinak a final fourért
Slot elszólhatta magát, mi lesz Szoboszlai szerepe ma a Manchester City ellen + videó
Csúcsboksz és „vérfürdő” Rjádban! Ezúttal Bivol nyert és lett a félnehézsúly vitathatatlan bajnoka
Orbán Viktor beszédét méltatja az olasz sajtó
Áttörés a gazdaságban: jön Európa legnagyobb adócsökkentése
A Kossuth-díjas színész kilencvenéves volt.
A tárlaton fotók, családi albumokban őrzött dokumentumok is láthatók lesznek.
A versenyben kizárólag új, országos fesztiválon még elő nem adott művek vehetnek részt.
A világ egyik legrangosabb filmfesztiválján magyar alkotást is díjaztak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.