Belépni tilos – olvasható a táblán, amely Orson Welles Aranypolgár (1941) című filmjének nyitó- és záróképe. A szöveg a főszereplő sajtómágnásnak, a világ hatodik leggazdagabb emberének, Charles Foster Kane-nek a magánbirtokára tiltja meg a belépést. És mindjárt – amerikai filmekre jellemző egyszerűséggel – össze is foglalja a film mondanivalóját: egy ember nem ismerhető meg igazán. Persze arra csak sokkal később jön rá a néző, hogy belépni a másik ember lelkébe tilos.
Az Amerikai Filmintézet 1998-ban kiválasztotta minden idők száz legjobb amerikai filmjét, amelyet aztán 100 év, 100 film című sorozatában be is mutatott a közönségnek. Amerikai filmkritikusok és filmtörténészek szavazatai alapján Orson Welles 1941-es Aranypolgára lett minden idők legjobb amerikai filmje. (Érdekes, hogy a második Francis Ford Coppolának az 1972-es A keresztapa című mozija, a harmadik Kertész Mihály 1942-es Casablancája). Az amerikai filmes szakírók – akik nem keverendők össze az Oscar-díj mindenféle területről összesereglett ítészeivel – jól döntöttek. Ez a film mind tartalmát illetően, mind formanyelvi újításaiban jelentősen kitűnik a többi amerikai film közül, ráadásul ma is nézhető, cseppet sem unalmas.

Fotó: Mafab
„Ha nem lettem volna ilyen gazdag, nagy ember lehetett volna belőlem” – mondja a főszereplő, amikor az 1929-es világválság idején ő is csődbe megy. Ez a film egyik dramaturgiai csúcspontja. Bár a filmben többször elhangzik, hogy ő nemcsak egy igazi amerikai hős, hanem ő maga Amerika – mármint mindent megtestesít, amit ez a szó jelent –, mégis, ha belegondolunk, a fentebb idézet mondat ellenkezik azzal, amiről az amerikai mítosz szól. Sőt, a hasonló karrierről szóló alkotások az amerikai filmtörténetben általában sikertörténetek. Kane-ről viszont kimondják a filmben, hogy mindent megszerzett az életben, majd mindent elveszített.
A film legnagyobb újítása, hogy felrúgja a kronologikus történetmesélést – hangsúlyozzuk, hogy 1941-ben. És nemcsak azért, mert a főhős a film elején meghal. Kane történetét négyen mesélik el négyféleképpen, sőt öten, mert az elején egy híradóbejátszás is az életéről szól.