Igen érdekes témával foglalkozik a Magyar Művészet című, negyedévente megjelenő tudományos folyóirat idei első száma: a kritikával. Az, hogy mennyire kockázatos kritikát írni, tudvalevő azóta, hogy az első érintett szerző ököljogon szerzett érvényt saját igazának a kritikusával szemben – vagy mióta Gyulai Pál párbajt vívott Tóth Kálmánnal verselési ügyek miatt (netán Kölcsey egy életre elhallgattatta Berzsenyi költészetét).
Igaz ugyan, hogy a kritika tud gyilkos is lenni meg persze irányított, tendenciózus, de egy ideális világban az volna a dolga, hogy előbbre vigye a művészt, a műalkotást és javítsa a befogadói élmény színvonalát. Csakhogy ez igen nehéz; mint a jelen kötet első, Gróh Gáspár által jegyzett A kettészakadt kritika című értekezésének bevezetőjében olvashatjuk: „Kritikusnak lenni eleve súlyos kockázat, mert a kritikát, ha az bírálat, az érintettek ritkán honorálják szeretettel. Márpedig egy viszonylag szűk irodalmi élet keretei között óhatatlanul találkozik bírált és bíráló, és az ilyen találkozások ritkán kellemesek. Ez pedig eleve gúzsba köti az igazmondó akaratot: a társas érintkezésben nélkülözhetetlen tapintat okán az író gyakran kap több tiszteletet, mint a való.” (Gróh Gáspár szövegére még visszatérek, mert rendkívül szomorú tanulságoktól terhes.)
A periodika a tőle megszokott magas színvonalú, tanulmányértékű értekezéseket közöl többek között az építészetkritika, a fotóművészeti kritika, a képzőművészet-kritika, a filmkritika témakörében, de szóba kerül az előítélet, a szociográfia, a szerzői jogi törvény és számtalan érdekesnél érdekesebb terület – továbbá részleteket olvashatunk a már emlegetett Kölcsey Ferenc Kritika című művéből, amelyben ilyen erős (és megfontolandó) mondatokkal találkozhatunk: „Embernek ártalmasb férfi nincsen az önszeretetnél. A szert és mértéket meghaladó írói önszeretet legbizonyosabb út az írói dicsőséget örökre elveszteni. Mert ne higgyétek, hogy volna ember eléggé erős mindég és mindenben a leghelyesebbet egyszerre kitalálni.”