Munkácsy Mihály neve jó hívószó ahhoz, hogy Hatvanba látogassunk, a hatvani kézműves sörfőzde, melyet a múzeum működtet, nemkülönben. A város még egy átlagos nyári napon is tartogat meglepetéseket, mert aki több, mint tíz éve nem járt Hatvanban, az nem fog ráismerni az igényesen felújított főterére és a renovált Hatvany Lajos Múzeumra sem, sőt az épület kora újkori hagyományaira alapozva – hisz egykor serfőzde is működött benne – kézműves sörfőzdét hoztak létre a múzeum földszintjén. A boltíves kocsma-büféből a kazánokhoz is be lehet menni, ahol négyféle sört főznek, velük szemben a hűtőtartályok sorakoznak: porter, búza, pilsener, meggy.
De elsősorban Munkácsyért jöttünk. A Munkácsy Hatvanban című kiállítást március 17-én nyitották volna meg, a festmények már a falakon függtek, a termek berendezve várták a látogatókat, csakhogy pont akkoriban jelentek meg az első járványügyi korlátozó intézkedések. Munkácsy zárva maradt. Egy hónapja viszont megnyitották a kiállítást, és nemrég köszöntötték a 2500. látogatót, a múlt hét pénteken pedig a hatvani komolyzenészek végre megtarthatták a festőművész halálának az évfordulójára szánt koncertet a múzeum kertjében, mely korábban szintén elmaradt. No, de miért éppen Hatvanban érdemes megnézni a Pákh Imre magángyűjteményére alapuló vándorkiállítás festményeit? Millisits Máté művészettörténész lelkes tárlatvezetése miatt feltétlenül.

Fotó: Mirkó István
A gerincesség
– Úgy szoktam mondani, hogy Munkácsy nagyobb ember volt, mint művész, mindenki a nagy festőgéniuszt akarja megismerni, azért jönnek ide, de mindig azt hangsúlyozom, hogy Munkácsy esetében az igazi titok a gerincesség és az egyenesség volt, meg az, hogy testi szenvedések közepette élt és alkotott – szögezte le Millisits Máté művészettörténész a tárlatvezetése legelején, és nem túlzás azt állítani, hogy aki tényleg meg akarja érteni a Munkácsy-jelenséget, annak el kell jönnie Hatvanba. Pár különlegességet is találunk itt, ilyen Az isaszegi csatatér (1868) című festmény, amely eddig nem volt látható a vándorkiállításon. Ez azért érdekes, mert Munkácsy a győztes csatának inkább a sivár, emberpusztító oldalát ábrázolja, nem csoda, hogy nem rakták be az 1868-ban tervezett Honvéd albumba. A következő teremben már az egyik legismertebb művét, az Ásító inast is láthatjuk, melyen – a bitumen alapozása miatt – már besötétedett a szék melletti asztal, ám a katalógust a kép elé tartva napvilágra jutnak a rejtett részletek (különben mindegyik teremben van katalógus, ezért ezt más festménnyel is kipróbálhatjuk). Mivel egy cikk keretében lehetetlen a rengeteg érdekességet összefoglalni, ráadásul a tárlaton a festő minden korszakából állítottak ki képeket, két jelképes témájára térek ki, melyek többet elárulnak Munkácsyról, mint egy vaskos szakkönyv.