A magyar képzőművészeti örökségnek kevés ismertebb rossz példája van Mednyánszky László báróénál és Csontváry Kosztka Tivadarénál. Előbbi, ha egy műterme alkotásaival zsúfolásig telt, bezárta és másikat bérelt. Nem tudni, otthagyott-ottfelejtett munkái közül mennyi kallódott el, illetve vált az enyészet áldozatává. Utóbbi életműve csupán azért nem semmisült meg, mert Gerlóczy Gedeon építész néhány fuvarostól megvásárolta. A kocsisok ponyvának akarták fölszabni, Gerlóczy ráígért, így sikerült Csontváry negyvenkét képéhez hozzájutnia. Örököseitől is vásárolt, akik a hagyatékot fillérekért akarták elkótyavetyélni. Az újító mérnök barokk-eklektikus korszaka után modernista házakat tervezett, köztük a Napraforgó utca egyik Bauhaus-épületét, harmadmagával az OTI baleseti kórházát, a Madách Kamaraszínházat és másokkal közösen a Nemzeti Sportcsarnokot. A művészettörténet épületei mellett maradandónak tekinti a Csontváry-hagyaték megmentését és majd fél évszázados gondozását is.
Elszánt, áldozatkész gyűjtők később is akadtak, de jóval többen olyanok, akik az értékeket nem ismerték föl vagy csekély fizetségért hamar túladtak rajtuk. Számtalan kvalitásos munka végezte az ócskapiacon, zugboltokban, padláson és – lapjára fordítva – ruhásszekrények tetején.

Fotó: Wikipedia
Kivált szobrok és kisplasztikák hányódnak vagy kallódtak el, netán – legjobb esetben – lerobbant lakások porosodó emléktárgyaivá váltak. Az is előfordul, hogy egy-egy művész örökösei a hagyatékot múzeumoknak, művelődési házaknak ajánlják föl, csakhogy azok befogadóképessége korlátozott, nem szólva az olykor vitatható értékítéletről.
Legutóbb a Magyar Nemzet Lugas magazinja tette szóvá Ujváry Ignác veszélyeztetett örökségét. A festő – a Feszty-körkép egyik alkotója, tájképeiről is híres művész – 1927-ben hunyt el. Addig Kisorosziban alkotott. Műterme csodával határos módon eredeti állapotában maradt fönn, csakhogy a község polgármestere privatizálni akarja. Egy helyi civil csoport azonban összefogott, hogy a hagyaték megmeneküljön. A mester Lotz Károly tanítványaként az Operaház és a Nemzeti Színház díszlettervezőjeként dolgozott, majd részt vett a Magyar Tudományos Akadémia és a Párisi Áruház freskóinak festésében is. Ráadásul Ujváry munkásságának tetemes része Budapest ostromakor megsemmisült. A kisoroszi ház és a jóformán érintetlen berendezés kiárusítása – ha megtörténik – a magyar história újabb pótolhatatlan vesztesége.