A mai, kiüresedett, hamis érzelmekkel teli világban, amikor „modernnek”, „haladónak” kikiáltott szellemi kútmérgezés zajlik kultúra címszó alatt, az ember szomjazza a valódi művészetet. Azt a művészetet, amely évszázadokon keresztül a szép, igaz és jó fogalmi hármas mentén kapott tartalmat. Azt, amelyik megállásra, szemlélődésre, mély gondolatok megfogalmazására késztet, miközben olyan üzeneteket súg, amelyek megnyugtatják, nem pedig még zaklatottabbá teszik a lelket.

Fotó: Kurucz Árpád
Párkányi Raab Péter munkái számomra minden esetben ezt az élményt adják; egy olyan minőség megtapasztalását segítik elő, amely ellentétes mindazzal, ami a jelenkorban körülvesz. Szobrai fogságba ejtik az időt, és átjáróként szolgálnak egy rég elfeledett minőségbe; egy sajátos, komplex világba, amely kőben, fában, bronzban, vasban materializálódik, mégis lelke van, és összeköti az Eget a Földdel, valamint a részt az egésszel a szobrászművészet által.
A szakralitás, az isteni jelenlét átszövi alkotásait még akkor is, ha egyébként nem vallásos témájúak. Nem véletlen, hogy egy ismerőse úgy fogalmazott, minden szobra olyan, mintha útszéli kereszt volna.
Ugyanezt a jelenlétérzést tapasztaltam akkor is, amikor műtermében jártam, ahol valamiféle spirituális többlet lengte körbe a belső teret, mintegy kiszakítva a világ szövetéből és különleges jelentőséget adva neki. Talán éppen azért, mert teremtő munka folyik ott, amely által mindig valami olyan születik meg, kel életre, ami szép, Istennek tetsző és embert is gyönyörködtet. Több helyen éreztem már ezt a különleges erőt, de Párkányi Raab Péter műterme mindenképp ezek közé tartozik.
Azt mondják, Isten a rendben és a harmóniában érhető tetten. Az album képanyaga, amely a művész elmondása szerint három és fél év alatt készült el, nem kronológiai szempontok szerint vagy más szokványos szerkesztési módok alapján állt össze egésszé, hanem a hangulat, az érzelmi hatások domináltak. Így született meg a Párkányi Raab Péter fotóiból, Feledy Balázs művészeti író előszavával, Bárd Johanna különleges látásmódjával szerkesztett anyag. Az eredetileg háromszázra tervezett, majd négyszáznyolcvannyolc oldalra duzzadt albumba még így is ötvenhárom évnyi életnek és majd negyven esztendő alkotómunkájának csupán a fele fért el. Ahogy a művész mondja, kezelhetőség szempontjából elmentek a falig.
Párkányi Raab Péter szerteágazó tehetsége abban érhető tetten, hogy rajzai és fotógrafikái – melyek kisebb számban a könyvben is szerepelnek – szobrai minőségével vetekednek.