A könyv egyébként összefoglaló mű, az Alkalmazott Filozófiai Társaság által tavaly májusra tervezett Környezet – etika – nevelés konferencia anyaga – amelyet végül a Covid–19-járvány miatt kellett elhalasztani, és talán ennél több bizonyíték nem is kell arra, hogy szükség van-e a környezeti nevelésre, az ökológiával kapcsolatos etikai megfontolások átgondolására, hiszen a koronavírus maga is a fogyasztói társadalom vég(?)terméke, ha azt vesszük alapul, hogy jelenlegi tudásunk szerint egy denevérfogyasztásra alapozó gasztronómiai kultúrában létrejött és a kereslet-kínálat kapitalista farkastörvényei szerint működő piacon történt meg a baleset, amikor a vírus átugrott az emberre.
Cogito? A környezeti rombolás filozófiai indulása
A koronavírus eddig ismert „narratívája” elég bizonyíték kellene hogy legyen arra, hogy az ökoszisztémával kapcsolatos etikai felfogás átgondolása nélkül egyhamar nem szabadul meg az emberiség a vírusok által okozott globális járványoktól, ez pedig olyan további kérdéseket vet fel, mint az állat mint eledel és az ezzel kapcsolatos pusztítás, valamint az ebben rejlő veszélyek – de kérdés, hogy valóban a vírustól való félelem-e az, ami motivációs eszközként elfogadott és hasznos lehet az ökoszisztéma védelméért folyatott etikai nevelésben – és akkor a kérdésben rejlő megannyi dilemma közül csak a legfelszínesebbet említettem.
Pedig a környeztünk rombolása, annak valamiféle etikai alapokon nyugvó kihasználása szintén egy filozófus által útjára bocsátott gondolaton alapul: a Descartes által lefektetett dualista gondolkodásmódot és értékrendet szokás modernista felfogásnak nevezni, az ő korában kétségkívül annak is számított. Az emberiséget viszont – a mai tudása és a népesség megugrása mellett, vagy épp annak okán – ez a filozófiai modernitás már a környezet felzabálására ösztönzi. Így született meg a racionális, megismerésre törekvő (cogito – ugye?) modern ember, aki viszont előbb elszakadt Istentől, majd minden szakralitástól – a növény immár nem élőlény, az állat pedig az embert szolgálja, sokszor csak szórakoztatóipari célból. (Keressünk csak rá az interneten a korunkban eltűnt állatfajok mennyiségére!)