Ha vitatkozunk is Descartes-tal a megismerés fontosságát illetően, azért szögezzük le: amennyiben nem ismerjük meg és fel jelenlegi helyzetünk problémáinak okozóit és az okok mögött meghúzódó milliónyi, ám valóban egy tőről fakadó (ego?) etikai gondolkodásmódot – azaz a környezeti rombolás filozófiai alapjait –, akkor nagy valószínűséggel nem tudunk majd olyan következtetéseket levonni (ergo?!), amelyek egyrészt megóvják a jövő generációt a hasonló bűnök elkövetésétől, másrészt megállítják vagy esetleg meg is fordítják a jelenlegi folyamatokat. Kérdés persze, hogy miről is beszélünk a környezeti etika kapcsán. A természetről vagy magáról az emberről – a dilemma már Heidegger által befolyásolt ökofilozófusoknál is felmerült, amit persze a balliberális egyetemi közegben ki sem lehetett bontani, ugyanis Hitler kedvenc dékánjának címét akkor sem mossa le egyszerűen magáról az ember, ha történetesen egy zsidó származású filozófusnő, Hannah Arent a szeretője, de abban a világban, ahol politikai ízlés szerint válogatunk a filozófiai gondolatok érvényessége között, ott a természetnek is csak vulkánkitörések, tornádók és vírusok képében marad némi esélye az emberrel szemben. (Nem állom meg, hogy ide ne írjam: az említett balliberális körök magyarországi képviselői habozás nélkül vetnek el érvényes és említésre méltó filozófiai gondolatokat, a „náci” címke ragasztása által, ha azok következtetései nem passzolnak úri repertoárjukba, és habozás nélkül emelnek át echte náci szerzőket a követendő példatárba, ha azok épp őket igazolják aktuálisan – lásd a nácik alkotmányjogászának, Carl Schmitt úrnak karrierjét kortárs filozófiai és „liberális” köreinkben!)