Bogányi Gergely zongoraművész 2008 szeptemberében került a Szobi Kodály Zoltán Alapfokú Művészeti Iskola élére. Az intézményben kedélyesen fogad, s rögtön azzal kezdi a beszélgetést, hogy amikor az iskola vezetője lett, misszióként tekintett a feladatra, ugyanis szerette volna felvirágoztatni az elmaradott térség művészeti oktatását. – A mi zeneiskolánk az egyik legnagyobb az országban, hiszen hét telephelyünk működik a régióban, összesen kétszázhatvan növendékkel. Ez azért érdekes, mert míg más vidéki térségekben csökkenő tendencia figyelhető meg a diákok létszámában, addig nálunk növekvő. Ebben pedig nagy szerepe van a tantestületnek, amelynek nagyon sokat köszönhetek, és amelynek tagjaival összekovácsolódtunk az évek során. Elsősorban kulturális és lelki fejlődésen mentünk keresztül, s ez nemcsak itt, helyben érzékelhető, hanem országos szinten is – állítja Bogányi Gergely, akit mindig is foglalkoztatott, hogyan lehet életben tartani a magyar kultúra egyik alappillérét, a zenei képzést. – Hatalmas kincs, hogy még mindig működik a zeneiskolák hálózata Magyarországon. Ez egy olyan érték, amit mindenképpen meg kell tartani – hangsúlyozza. A zongoraművész szerint az alapfokú zeneoktatás nemcsak azért kulcskérdés, mert így lehet felfedezni azokat a tehetségeket, akik egyébként elvesznének, hanem azért is, mert akik nem kimagasló tehetségek, s nem szeretnének professzionális szinten foglalkozni a zenével, azoknak is pótolhatatlan értéket ad. Különböző tanulmányok, kutatások, mérések támasztják alá, hogy a zeneoktatásban részt vevő gyerekek egy jeggyel jobban teljesítenek a többi tantárgyban is.
De mikor is fogalmazódott meg a zongoraművészben a Bogányi-zongora ötlete?
Mintegy tíz évig tartó, több szakaszból álló érési folyamat eredményeként, 2005-ben gondolt arra, hogy alkotni kellene egy újfajta zongorát.
– Már kisgyerekként furcsállottam, hogy miért nem fejlődik a zongora. Például Liszt Ferenc és Ludwig van Beethoven állandóan újabb, jobb zongorát akartak, ugyanis olyan műveket írtak, amihez nem volt elegendő az akkori hangszerek minősége. Ezért inkább azon kellene csodálkozni, hogy miért nem korábban kezdtek el új zongorát fejleszteni. Hiszen technikailag minden fejlődik körülöttünk. A zongora viszont ott maradt, ahol százötven évvel ezelőtt volt. Sőt gyengébb lett. Mivel az 1820-as, 30-as években manufaktúrákban készültek a hangszerek, valódi kis remekművek voltak. Később a céheket leváltották a nagy hangszergyárak, amelyek a tömegtermelésre álltak át – avatott be a zongoragyártás múltjába Bogányi Gergely. A hangversenytermek nagyobbak lettek, s ehhez igazították a hangszer méretét is, ám az így nem szólt olyan jól. A nagy koncerttermek mindenhol a világon négy-öt évente új hangversenyzongorákat vásárolnak, ezzel szemben Bogányi Gergely olyan hangszert szeretne készíteni, amit nem kell kicserélni. Bár ez üzleti szempontból nem annyira előnyös, de az igazságérzetének csak ez a szemléletmód felel meg. – Lelkileg erősen érzem, hogy ennek a korszakváltásnak Magyarországon kellett elindulnia és megvalósulnia – véli a művész.