Új koreográfiát mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Tűzmadarak címmel mutatja be Venekei Marianna legújabb koreográfiáját a Magyar Nemzeti Balett 2021. május 8-i modern balettestjén – tudatta lapunkhoz eljuttatott közleményében az Operaház. Mint írják, az Opera Otthonra fizetős internetes streaming szolgáltatásában 20:00 órától Tout Rouge címmel látható program második felében Hans van Manen 5 tangó című darabjának korábbi felvétele látható.

Magyar Nemzet
2021. 04. 30. 21:21
Tűzmadarak – jelenet Fotó: Kummer János
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Venekei Mariannát, a Magyar Nemzeti Balett Harangozó- és Seregi-díjas első balettmesterét – akinek legutóbb 2017-ben mutatta be az együttes A vágy villamosa című egész estés, önálló darabját – koreográfusi pályája kezdete óta foglalkoztatta Igor Stravinszkij híres Tűzmadár című balettzenéje, amelynek sejtelmes kezdete és intenzitása meghatározó eleme a 2021. május 8-án, az online térben debütáló koreográfiának. Az ihletet, hogy maga is koreográfiát készítsen az orosz komponista művére, Márai Sándor Füves könyvében a nőkről és a madarakról írott sorok adták: „A nők olyan ösztönnel találják meg a maguk szerelmi táplálékát a földön, mint a madarak a magvakat vagy halakat.”

Tűzmadarak – Földi Lea és Kovács Noel Ágoston
Fotó: Kummer János

A közleményből kiderül, hogy a történet nélküli egyfelvonásos darab a Márai-idézet gunyoros, ironikus hangulatát a koreográfiába is át kívánta ültetni a női-férfi szerelmi viszonyrendszerek ábrázolásával, ahol hét emblematikus nőalakot jelenít meg: a harcias, dinamikus nőt, az elegáns dívát, a szenvedélyes szerelmest, a félénk kisasszonyt, az okoskodó matrónát, az ellentétekben élő nőt és a mindig gyötrődő szeretőt. A különböző karakterek saját habitusuknak megfelelő párokat választanak, de a társas lét és a magány, valamint a „hogyan tovább?” kérdései mind megjelennek a darabban. A csaknem félórás darab látványvilágát és mozgásanyagát alapjaiban határozza meg a színpadot betöltő absztrakt épített díszlet. Szendrényi Éva és Augusztinyi Fruzsina munkáját egy, az Aquincumi Múzeum tárlatában megtalálható, madárformájú kelta ruhakapocs (fibula) ihlette, aminek elvont, stilizált változata maga is a darab szereplőjévé válik, ahogy a forgószínpadon mozgó idomokat betáncolják a Magyar Nemzeti Balett művészei – áll a közleményben.

Az előadásban Földi Lea, Balaban Cristina, Furuhashi-Huber Inès, Takamori Miyu, Kelemen Ágnes, Pisla Artemisz, Asai Yuka, Kovács Noel Ágoston, Majoros Balázs, Taravillo Mahillo Carlos, Kekalo Iurii, Darab Dénes, Rónai András és Sardella Francesco működik közre, a látványvilágot Csontos Balázs világítástervező és Berzsenyi Krisztina jelmeztervező munkája teszi teljessé, a betanításban a koreográfust Sárközy-Holler Ágnes segítette.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=MnamU0_N3P0[/embed]

Az est második felében látható 5 tangó Hans van Manen egyik legismertebb, méltán népszerű alkotása: Astor Piazzolla magával ragadó zenéje és a tánc egyszerre idézi meg egy nagyváros lüktetését és a perzselő, szenvedélyes ösztönök világát. A hol fülledten lomha, hol virtuóz elemekben felpörgő tempóval, szólisztikus és csoportjelenetekkel izgalmasan játszó alkotás egyén és közösség változatos játszmáit, a szerelem, a vonzódás sokarcúságát, sokrétűségét, egy korszak arcképét tárja elénk. Az Eiffel Műhelyházban 2020 szeptemberében rögzített előadásban szólót táncol Felméry Lili és Leblanc Gergely, kis szóló szerepben Golovina Julija, Furuhashi-Huber Inès, Cottonaro Gaetano és Diacskov Dmitrij láthatók.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.