Venekei Mariannát, a Magyar Nemzeti Balett Harangozó- és Seregi-díjas első balettmesterét – akinek legutóbb 2017-ben mutatta be az együttes A vágy villamosa című egész estés, önálló darabját – koreográfusi pályája kezdete óta foglalkoztatta Igor Stravinszkij híres Tűzmadár című balettzenéje, amelynek sejtelmes kezdete és intenzitása meghatározó eleme a 2021. május 8-án, az online térben debütáló koreográfiának. Az ihletet, hogy maga is koreográfiát készítsen az orosz komponista művére, Márai Sándor Füves könyvében a nőkről és a madarakról írott sorok adták: „A nők olyan ösztönnel találják meg a maguk szerelmi táplálékát a földön, mint a madarak a magvakat vagy halakat.”

Fotó: Kummer János
A közleményből kiderül, hogy a történet nélküli egyfelvonásos darab a Márai-idézet gunyoros, ironikus hangulatát a koreográfiába is át kívánta ültetni a női-férfi szerelmi viszonyrendszerek ábrázolásával, ahol hét emblematikus nőalakot jelenít meg: a harcias, dinamikus nőt, az elegáns dívát, a szenvedélyes szerelmest, a félénk kisasszonyt, az okoskodó matrónát, az ellentétekben élő nőt és a mindig gyötrődő szeretőt. A különböző karakterek saját habitusuknak megfelelő párokat választanak, de a társas lét és a magány, valamint a „hogyan tovább?” kérdései mind megjelennek a darabban. A csaknem félórás darab látványvilágát és mozgásanyagát alapjaiban határozza meg a színpadot betöltő absztrakt épített díszlet. Szendrényi Éva és Augusztinyi Fruzsina munkáját egy, az Aquincumi Múzeum tárlatában megtalálható, madárformájú kelta ruhakapocs (fibula) ihlette, aminek elvont, stilizált változata maga is a darab szereplőjévé válik, ahogy a forgószínpadon mozgó idomokat betáncolják a Magyar Nemzeti Balett művészei – áll a közleményben.
Az előadásban Földi Lea, Balaban Cristina, Furuhashi-Huber Inès, Takamori Miyu, Kelemen Ágnes, Pisla Artemisz, Asai Yuka, Kovács Noel Ágoston, Majoros Balázs, Taravillo Mahillo Carlos, Kekalo Iurii, Darab Dénes, Rónai András és Sardella Francesco működik közre, a látványvilágot Csontos Balázs világítástervező és Berzsenyi Krisztina jelmeztervező munkája teszi teljessé, a betanításban a koreográfust Sárközy-Holler Ágnes segítette.