A kötet nyitószövegére (A kettészakadt kritika), amelyik talán a legfontosabb írás az elmúlt harminc év irodalompolitikai jelenségeinek vizsgálatát illetően, még visszatérek, előbb azonban hadd mutassam be a kötet több tanulmányát. A könyv Nádas Péter Világló részletek című regény-önéletírásának bírálatával indul, és több mint száz oldalon keresztül folytatódik – ebben az elképesztő mennyiségű és minőségű kritikai szövegben Gróh Gáspár a kötet érdemeinek és a szerző intellektusának elismerése és az előttük való tisztelgés mellett nem rejti véka alá kifogásait sem. „Nádas írói teljesítménye önmagát hitelesítheti, de ez a hitelesség nem terjedhet ki automatikusan az író kifejezetten történelmi állásfoglalásaira. […] Gondolatmeneteinek szerves részét jelentik elhallgatásai, elírásai: ezek nem tekinthetők véletlennek, öntudatlan előítéletek és elfogultságok, egy család kétely nélkül vallott doktrínái kísértenek bennük. Ezek rendszere az íróit is befolyásolja, az ő gondolkodói és írói teljesítményébe épülve valóságnak láttatja azt is, ami nem az”, mondja, majd hozzáteszi: „csakis a kivételes teljesítménynek kijáró elismeréssel vitathatjuk művében azt, ami vitatható”. Amellett, hogy mind az olvasó, mind a maga számára a huszadik század történelmi áttekintését is nyújtja, Gróh Gáspár felteszi az irodalom legfontosabb kérdéseit is: „Le lehet-e írni a dolgokat úgy, ahogy voltak-vannak? Vagy csupán lehet írni róluk? És maga az ábrázolás is csak a végzet része? Hogy aki ír, maga is eleme annak a szerkezetnek, amit ábrázolni akar, és amivel egymást teremtik?”