A József Attila-díjas irodalomtörténész és kritikus Gróh Gáspár ritka okos, elegáns, visszafogott, mégis szenvedélyes intellektussal átitatott kötettel örvendeztette meg a kritikai és irodalmi, közéleti kérdések iránt fogékony olvasókat: az Irodalmi hullámlovaglás több szempontból is különleges és egyedi kötet, okosan bátor, megalkuvást nem ismerő tanulmányok sorakoznak benne.
A kötet nyitószövegére (A kettészakadt kritika), amelyik talán a legfontosabb írás az elmúlt harminc év irodalompolitikai jelenségeinek vizsgálatát illetően, még visszatérek, előbb azonban hadd mutassam be a kötet több tanulmányát. A könyv Nádas Péter Világló részletek című regény-önéletírásának bírálatával indul, és több mint száz oldalon keresztül folytatódik – ebben az elképesztő mennyiségű és minőségű kritikai szövegben Gróh Gáspár a kötet érdemeinek és a szerző intellektusának elismerése és az előttük való tisztelgés mellett nem rejti véka alá kifogásait sem. „Nádas írói teljesítménye önmagát hitelesítheti, de ez a hitelesség nem terjedhet ki automatikusan az író kifejezetten történelmi állásfoglalásaira. […] Gondolatmeneteinek szerves részét jelentik elhallgatásai, elírásai: ezek nem tekinthetők véletlennek, öntudatlan előítéletek és elfogultságok, egy család kétely nélkül vallott doktrínái kísértenek bennük. Ezek rendszere az íróit is befolyásolja, az ő gondolkodói és írói teljesítményébe épülve valóságnak láttatja azt is, ami nem az”, mondja, majd hozzáteszi: „csakis a kivételes teljesítménynek kijáró elismeréssel vitathatjuk művében azt, ami vitatható”. Amellett, hogy mind az olvasó, mind a maga számára a huszadik század történelmi áttekintését is nyújtja, Gróh Gáspár felteszi az irodalom legfontosabb kérdéseit is: „Le lehet-e írni a dolgokat úgy, ahogy voltak-vannak? Vagy csupán lehet írni róluk? És maga az ábrázolás is csak a végzet része? Hogy aki ír, maga is eleme annak a szerkezetnek, amit ábrázolni akar, és amivel egymást teremtik?”
A könyv további részében a szerző bevallottan legkedvesebb írójának, Szilágyi Istvánnak két könyvével (Katlanváros, Messze túl a láthatáron) foglalkozik, illetve egy szintén testes tanulmányban, vitairatban elegáns és gyilkosan ironikus górcső alá veszi Beke Albert Illyés Gyuláról írt könyvét. Ebben az utóbbi szövegben szerepelnek a következő mondatok, amelyek akár egyféle ars poeticának is tekinthetők: „(Beke) Szemében nyilván én is egy kommunistát védelmező, ezért kriptokommunista ügynök, az Illyés-szekta utóvédharcosa vagyok. Akik le akartak beszélni e könyv bírálatáról, ettől a veszélytől is meg akartak óvni. De ez legyen a legkisebb baj. Ha egy könyvet szakmailag elfogadhatatlannak, üzeneteivel károsnak tartok, és úgy gondolom, hogy az alapvető erkölcsi normákat sértve gázol alkot és olvasó becsületébe, akkor itt állok és mást nem tehetek: meg kell írnom, amit gondolok róla.”