„Láttuk, lassan a levegőbe száll,
törékenysége szárnyként maga vitte” K. M.: Stáció (részlet)
Van Budapesten, a XI. kerületben, az Őrmezőn egy lakótelep, ahol a tízemeletes épületek lábánál, a Menyecske és a Vőfély utcák által határolt területen húzódik meg egy apró tér, amit az egykoron itt élt alkotók, Kálnoky László, Kormos István és Zelk Zoltán emlékére költők parkjának hív a közemlékezet.
Azt azonban már kevesen tudják, hogy erre a parkra néz a Cirmos utca 1-es számú épület, amelyben az 1990-es évektől – egy rövidebb külföldi tartózkodástól eltekintve – életének utolsó évtizedeit töltötte Kalász Márton költő is feleségével, a tragikusan hirtelen, 2016-ban elhunyt Filippinyi Évával. S bár 2021. május 29-e óta áll a közelben egy pad a következő felirattal: „Kalász Márton padja. A Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas és kétszeres József Attila-díjas őrmezei költő tiszteletére”, jelen esetben azonban inkább csak a gesztus a szép, a pad már kevésbé. De ne legyünk telhetetlenek, ez a jó értelemben vett lassúságot, csendes megpihenést, nyugalmat sugalló ülőalkalmatosság mégiscsak mementója lehet egy olyan életműnek, amely pontosan ezeket a karakterjegyeket tudhatta a magáénak. S ha az ember leül erre az utcai padra és feltekint a nyolcadik emeleti lakás felé, maga is megérzi annak a több mint hat évtizednyi híd-költészetnek az erejét, amely acélhuzalként köti össze e lenti, földi világot a Kalász-féle transzcendens fenti versvilággal.
Kalász ugyanis nemcsak fizikai valóságát tekintve élt a magasban, hanem lírai értelemben is. A végletekig érzékeny, csendes, visszahúzódó temperamentumának szemüvegén át látó és láttató alkotó lelkének minden pólusával, mint valami antenna, érzékelte s fogadta be a körülötte zajló eseményeket. A kis baranyai faluból, Somberekből Pécsen, Székesfehérváron és Budapesten át egészen Berlinig, Stuttgartig ívelő költői világot építő Kalász a maga hagyományosnak nevezhető látás- és kifejezésmódjától hosszú, ámde a kanyart annál radikálisabb váltással levágó, s számtalan megújulni kész fordulatot vevő életműve a maga nyelvi és formai kevertségében is remekmű. Érzéke volt a megélt hangulatok visszaadására, ismerte az írás akupunktúráját: érintései valamiképp a mélyig hatoltak.