Hazatértek a felkelő nap földjéről

Véget ért Japánban az Iparművészeti Múzeum vendégkiállítás-sorozata, melyet a járványhelyzet ellenére is több tízezren csodálhattak meg négy városban az elmúlt másfél évben. A műtárgyakat mostantól újra láthatja a budapesti közönség.

Magyar Nemzet
2022. 01. 12. 12:04
Véget ért Japánban az Iparművészeti Múzeum vendégkiállítás-sorozata, melyet a járványhelyzet ellenére is több tízezren láthattak 4 városban az elmúlt másfél évben. A Japonizmus és Art Nouveau című kiállítás több mint kétszáz műremeket vonultatott fel múzeumunk kerámia és üveggyűjteményéből - tucatnyi alkotást pedig állandó kiállításunkból kölcsönöztünk ki a külföldi bemutatkozáshoz, ezeket jövő héttől újra láthatja a budapesti közönség. Fotó: Teknos
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Japonizmus és Art Nouveau című tárlat – melynek terve még 2018-ban született meg és az Iparművészeti Múzeum rekonstrukció miatti kiköltözése is nehezítette a megvalósítását – több mint kétszáz műremeket vonultatott fel az Iparművészeti Múzeum kerámia- és üveg­gyűjteményéből, tucatnyi alkotást pedig A mi szecessziónk című állandó kiállításukból kölcsönöztek ki a külföldi bemutatkozáshoz. A tárlat, amelyet Japán négy múzeumában láthatott a közönség, 2020. március 13-án indult útnak. Az első állomás a Fukushima Prefectural Museum volt, szeptembertől az ­Ishikawa Prefectural Museumban, 2021 áprilisában a Yamaguchi Prefectural – Hagi Uragami Museumban, októbertől pedig a tokiói Panasonic Museumban láthatták az érdeklődők a tárlatot.

Az Iparművészeti Múzeum első Japánban rendezett kiállításán, 1992–1993-ban a herendi porcelángyár mesterműveit mutatta be. A második tárlatra 2000–2001-ben került sor, középpontjában a Habsburg-udvar reprezentációja és a herendi porcelánok kapcsolata állt. Ezek is utazó kiállítások voltak, amelyeket a Daimaru áruházlánc kiállítótermeiben láthatott a japán közönség. A 2016–2018-ban a herendi porcelán történetét az ezredfordulóig bemutató kiállítás Japán hat városának múzeumában volt látható.

A japonizmus magyarországi történetével a Gésák a Duna-parton című tárlaton ismerkedhetett a hazai közönség a Várkert Bazár termeiben, a Testőrpalotában 2016–2017 telén. A három múzeum és egy művészeti alapítvány együttműködésével létrejött kiállítás a XIX–XX. század fordulója képzőművészeti anyagát mutatta be, kiegészítve a mintának tekintett eredeti japán és kínai tárgyakkal.

A kikölcsönzött műtárgyakat a Ráth György-villában látható, A mi szecessziónk című kiállításba tegnap reggel helyezték vissza – szigorú biztonsági követelmények mellett – a sajtó regisztrált képviselőinek jelenlétében. Az Iparművészeti Múzeum idén ünnepli alapításának 150. évfordulóját, reméljük, hogy az eredeti terveknek ­megfelelően az ünnepi eseménysor részeként az utazó kiállítás hazaérkezett anyagának egy részét Magyarországon több vidéki helyszínen is bemutatja és így reflektorfénybe kerülhetnek a vidéki múzeumokkal együttműködve az ottani, a japonizmus stílusában készült közgyűjteményi vagy magángyűjteményi alkotások is.

Borítókép: Szakemberek helyezik vissza a porcelánokat a kiállítás vitrinjeibe a Ráth György-villában (Fotó: Teknős Miklós)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.