A Japonizmus és Art Nouveau című tárlat – melynek terve még 2018-ban született meg és az Iparművészeti Múzeum rekonstrukció miatti kiköltözése is nehezítette a megvalósítását – több mint kétszáz műremeket vonultatott fel az Iparművészeti Múzeum kerámia- és üveggyűjteményéből, tucatnyi alkotást pedig A mi szecessziónk című állandó kiállításukból kölcsönöztek ki a külföldi bemutatkozáshoz. A tárlat, amelyet Japán négy múzeumában láthatott a közönség, 2020. március 13-án indult útnak. Az első állomás a Fukushima Prefectural Museum volt, szeptembertől az Ishikawa Prefectural Museumban, 2021 áprilisában a Yamaguchi Prefectural – Hagi Uragami Museumban, októbertől pedig a tokiói Panasonic Museumban láthatták az érdeklődők a tárlatot.
Az Iparművészeti Múzeum első Japánban rendezett kiállításán, 1992–1993-ban a herendi porcelángyár mesterműveit mutatta be. A második tárlatra 2000–2001-ben került sor, középpontjában a Habsburg-udvar reprezentációja és a herendi porcelánok kapcsolata állt. Ezek is utazó kiállítások voltak, amelyeket a Daimaru áruházlánc kiállítótermeiben láthatott a japán közönség. A 2016–2018-ban a herendi porcelán történetét az ezredfordulóig bemutató kiállítás Japán hat városának múzeumában volt látható.
A japonizmus magyarországi történetével a Gésák a Duna-parton című tárlaton ismerkedhetett a hazai közönség a Várkert Bazár termeiben, a Testőrpalotában 2016–2017 telén. A három múzeum és egy művészeti alapítvány együttműködésével létrejött kiállítás a XIX–XX. század fordulója képzőművészeti anyagát mutatta be, kiegészítve a mintának tekintett eredeti japán és kínai tárgyakkal.
A kikölcsönzött műtárgyakat a Ráth György-villában látható, A mi szecessziónk című kiállításba tegnap reggel helyezték vissza – szigorú biztonsági követelmények mellett – a sajtó regisztrált képviselőinek jelenlétében. Az Iparművészeti Múzeum idén ünnepli alapításának 150. évfordulóját, reméljük, hogy az eredeti terveknek megfelelően az ünnepi eseménysor részeként az utazó kiállítás hazaérkezett anyagának egy részét Magyarországon több vidéki helyszínen is bemutatja és így reflektorfénybe kerülhetnek a vidéki múzeumokkal együttműködve az ottani, a japonizmus stílusában készült közgyűjteményi vagy magángyűjteményi alkotások is.
Borítókép: Szakemberek helyezik vissza a porcelánokat a kiállítás vitrinjeibe a Ráth György-villában (Fotó: Teknős Miklós)