Az alkotást Hunyadi Sándor novellájából az első filmes Fehér Imre jegyzi. A jeleneteket pedig Badal János fényképezte, aki még a bemutatás évében Franciaországba emigrált, és később a hatvanas évektől majd a francia új hullám neves képviselőivel (Jacques Tati, Marcel Carne) dolgozott együtt. De akkor még Magyarországon forgatott, és neki köszönhetjük azt, hogy a film fekete-fehér kópiáin nagyszerű hangulati beállításokkal sikerült eltalálni a vidéki városokra oly nagyon jellemző atmoszférát. Ez szakmai szempontból azért érdekes, mert Badal volt az egyik első olyan magyar operatőr, aki színes filmre fotografált, például egy az azóta korszakossá vált nagyjátékfilmet, a Rákóczi hadnagyát. Itt viszont még az összes beállítás az akkor még hagyományosnak mondható és elterjedt fekete-fehér.
A film külső jeleneteit nagyrészt Egerben vették fel 1956 kora őszén, még a forradalom előtti hetekben. A helyszínekhez kapcsolható belsőknek viszont már a más filmekből is többször visszaköszönő, budai pasaréti műtermek adtak helyet. A stúdiófelvételeket azonban a kialakult politikai zűrzavaros viszonyok miatt már csak a következő év elején tudták rögzíteni.
A film nyitóképén egy kávéházi asztal és kirakat mögül látjuk a frontra induló bakák büszke menetelését. Az elegáns kávéháznak berendezett épület sajnos már nincs meg. Helyét a Dobó István tér és Zalár József utca sarkán lévő élelmiszer áruház foglalja el. Az 1969-ben lebontott épület Nyizsnyay Gusztáv dalköltő és zeneszerző szülőházaként volt ismert. Később az úgynevezett Hangya Szövetkezeté lett, melyet a világháború előtt a kisparaszti árucsere fellendítéséért hoztak létre. Az ötvenes évek végén a földszinti, közvetlenül utcára néző elhanyagolt üzlethelyiségben a film készítői remekül találták meg a kisváros kávézójának elképzelt helyszínét. A jelenetben feltűnik még a szemben lévő Forst-ház, ahol ma étterem üzemel.
A város központja a Dobó tér a városházával együtt, nem sokkal később már jól láthatóan szerepel, mint ahogy a Stróbl Alajos által megformált, ma is meglévő Dobó-szobor. A jelenetben a szoborcsoport előtt Bodroginé (Lázár Mária) és lánya, Pirike (Korompai Vali) egy asztalnál ülve pénzadományt gyűjt a háborús sebesültek megsegítésére.