Emlékezetes tekintetekben megjelenő emberi sorsok

Csak ülünk a nézőtéren és gondolatainkba merülünk. Vége lett a filmnek, de még nem tudunk elszakadni a magára maradt taxis emlékező világától, mert valahol a mi emlékeink is újraéledtek a film alatt. Visszarévedünk saját múltunkba, édesapánk fájdalmas magányára, édesanyánk még halála előtt is gondoskodó szeretetére emlékezve. A szoba képei, az ágytakaró, a porcelánok gyerekkori emlékeket mozdítanak meg a szívünkben. Az úttörőnyakkendős kislány, a Zsiguli képei, az ágaskodó lovon kardlapozó rendőr máig felháborító, sosem feledhető emlékkockája hozzánk tartozik, értjük és érezzük Kovács Ákos filmjét.

2022. 04. 06. 19:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A taxis vezet, a taxis beszél: egy idősödő kisember próbálja értelmezni maga körül a világot, benne a maga helyét. Szövegeiben szokásos kocsmabölcsességek és személyes vallomások, valós és soha meg nem történt események, személyes és történelmi léptékű élmények keverednek. A végcélhoz vezető út a saját emlékeinek labirintusává változik. A felidézett alakok, szituációk megelevenednek Budapest utcáin, a sofőr pedig észre sem veszi, hogy élete képeit az utasa elé éli. Pesti srácok és disszidens osztálytársak, megemlékezők és piknikezők, romeltakarítás és rendőri intézkedés. Emlékezetes tekintetekben megjelenő teljes emberi sorsok. Egyszerű tárgyak, magányos épületek, egy egész életen átívelő levelezés foszlányai és egy százéves zenedoboz hangja vezeti a nézőt ebben a költői filmnyelven megszólaló kisjátékfilmben.”

Ez az összefoglaló a filmet tárja elénk. A filmet, amelyet mindenki másképp fog átélni, saját emlékei, gondolatai szűrőjén keresztül. Akárcsak egy verset.

A 27 perces kisfilm Kovács Ákos két írása, A taxis és a Magunk maradtunk alapján készült, amelyek a tavaly ősszel megjelent Ezt nem lehet megúszni című novelláskötetében szerepelnek. A film rendezője, zeneszerzője is ő.

– A filmben az összes műfaj összekapcsolódik, ami érdekel – mondta Kovács Ákos a sajtóvetítésen. – Szerzőként és előadóként is részt vehetek a folyamatban. Benne van minden, amit tapasztaltam. Életem szereplői átminősülve jelennek meg, szüleim kapcsolatától kezdve profán, hétköznapi élményeken át az egyetemesig, a közösig. Családi fotóink is megjelennek a filmben. A taxis legendáriumának egy része az én családom története, beledogozva a forgatókönyv anyagába. Epikus film ez, amelyben lírai elemek is vannak – sorolta Kovács Ákos. Tarkovszkij Stalkerét, Makk Károly Macskajátékát és Huszárik Zoltán Szindbádját fontos inspirációként említette. A főszereplő Papp Jánoson és Piros Ildikón kívül a színészeknek nincs szöveges szerepük, „csak” teljes lényükkel jelen kellett lenniük. Lassított, közeli felvételeken olvashatjuk le az arcukról az érzelmeket, személyes tragédiákat. – Nem szerepet játszottam, ez én vagyok – mondta a rendezőnek korábban Papp János. A főszereplő a sajtóvetítésen elmondta, hogy a forgatókönyv elolvasása után azonnal tudta, hogy ehhez köze van. – Sokban emlékeztetett kedvenc íróm, Hrabal történetmesélésére, monológjaira. Úgy tud megszólalni, hogy az ember észre sem veszi, hogy műalkotásról van szó, mert annyira a véréből fakadnak a szavak – árulta el a színész.  – És József Attila is eszembe jutott a figuráról. Ahogy ő írta: egy ember, aki „élt, szeretett és meg fog halni”. Itt sem történik más. Vannak villanások, amikből összeáll az egész. Az első pillanatban megfogott – mondta.

– Nagyon jó visszalépni kettőt – válaszolt határozottan Kovács Ákos arra a kérdésünkre, milyen érzés a megszokott sikerek után egy új megméretésen részt venni. –  Megszoktam, hogy rivaldafényben vagyok, itt viszont nem rajtam van a fókusz. Nagy megkönnyebbülés ez! Az alkotó emberek általában lírai vagy epikus alkatok. Nekem az a kegyelem adatott meg, hogy van lírai és epikus oldalam is. A líra örök jelen idő, egyes szám első személy: én, enyém, nekem. Ebből csodák születnek, mert ami ennyire személyes, a másikban a személyesség rezonanciáját váltja ki, gondoljunk például József Attila Nagyon fáj című versére. Ugyanakkor az epikus hozzáállás más, ezt Hrabal prózája egyértelműen bemutatja. Ez a műfaj nem a lobbanékonyságról szól, hanem a módszeres munkáról, a megfigyelésről, mások személyes történeteinek elmeséléséről – mondta a szerző.  – Egy bizonyos értelemben zárt rendszerben élem az életem több mint három évtizede – tette hozzá.  – Nagy sikereket éltem meg, ezekért őszintén hálás vagyok, viszont izgágább vagyok annál, hogy ez elég legyen. A zene mellett bemutatkozhattam más oldalamról is: volt Arany János- és Krúdy-estem, játszhattam színházban, alkalmazott zenét írtam. A mi műfajunk az állandóságra kondicionál: ha valami „bejött”, azt kell csinálni a sírig. Ez nekem nem megy. Ennél sokkal több minden érdekel. Szeretek olvasni, verset, novellát írok. Enélkül nem született volna meg a film sem – összegezte az alkotó.

Borítókép: Papp János a film egyik jelenetében (Forrás: Facebook)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.