A hagyományos és az új zenei stílusok találkozása

Mivel az 1966-ban rendezett első táncdalfesztivál még a rendezők számára is meglepő mértékű sikerhullámot indított el, nem volt kérdés, hogy megismétlik ezt a vállalkozást, és újra kiírják a pályázatot az 1967-es esztendőre. A televízió és a rádió nem kis tömegbefolyásoló hatására tökéletes példa, hogy az első évihez képest többször annyi pályamunka érkezett a szervezőkhöz, akik annak rendje és módja szerint kiválogatták a számukra legjobbakat. Toldy Mária és Zalatnay Sarolta első helyezése senkit nem lepett meg, de alapvetően két, szinte ellentétes stílusú előadásmód találkozott egymással. Igaz, Zalatnayban eleve többféle, egymással viaskodó hangvétel egyesült.

2022. 07. 10. 20:20
Tóth Béla; Horváth Ádám; László Tibor; Zsigó Károly; Pantol Magdolna;  Gyimesi Ernõ;  Tamássy Zdenkó;  Kardos Judit; Lehoczky Zsuzsa; Lendvai Kamilló;  Hárs György;  Lukács Zsuzsa
Kultúra - Vetélkedő - Táncdalfesztivál Fotó: Keleti Éva
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kommunista hatalom számítása bevált a táncdalfesztiválokkal kapcsolatban: elterelték a figyelmet az ország bajairól, a súlyos erkölcsi deficittel induló Kádár-éra az életszínvonal-politikával – benne a könnyűzene helyenkénti felkarolásával – sokakkal elhitette, hogy ezúttal más világ következik, mint amit a sztálinizmus alatt átéltek. Persze ez részben igaz is volt, de az alapvetések mit sem változtak: egypártrendszer volt, amit Kádár előszeretettel nevezett proletárdiktatúrának (még ha ezt néha „titkos” összekacsintások közepette mondta is), a polgári szabadságjogokat lábbal taposták, és az erőszakszervezet bármikor lecsaphatott, ha olyan jelenséget észlelt, ami nem tetszett neki. Erre találunk ékes példát még a pártvezetők által enyhülőnek sugallt diktatúra idején is, ilyen volt többek között az óriási csetepatéba torkollt pusztavacsi békefesztivál (!) vagy a letöltendő börtönbüntetésekkel végződő CPg-per.
A hatvanas évek második felében a táncdalfesztiváloknak az a szerep is jutott, hogy legalább részben átvegyék a Szabad Európa Rádió és a Radio Luxembourg által sugárzott műsorok szerepét, sőt arra is egyre többször volt példa, hogy a magyar dalokat beszerkesztették műsoraikba ezek a nyugati rádióadók. Az pedig már csak hab volt a tortán, hogy az ekkoriban tényleg konszolidálódó politikai miliő miatt egyre nagyobb számban hazánkba érkező, felületesen szemlélődő külföldi turisták azt tapasztalhatták, hogy Magyarországon még táncdalfesztivált is rendeznek. Az már más kérdés, hogy a keleti blokk országai közül Albánia mellett egyedül Magyarország volt az, amely nem tette ezt nemzetközi szintűvé, noha voltak meghívott külföldi vendégelőadóink, de ők nem szálltak be a versenybe. A „legvidámabb barakk” toposza ezzel e tekintetben szertefoszlott, és csak Kádárék ügyeskedéseinek tudható be – a jó „szocialista kapcsolatokat” kihasználva az osztrák és a nyugatnémet médiával való kapcsolattartás során –, hogy ez nem ment át a köztudatba. Így maradt nekünk a hamisgulyás-kommunizmus a Tánczenei koktéllal, élén a komolyzenészek közül leakasztott orgonaművész Komjáthy Györggyel.

Az 1967-es táncdalfesztiválra már előző év decemberében megjelent a felhívás, amire 1378 dalt adtak be, ezek közül ötven zeneszerző hatvan számát tartották arra méltónak, hogy szerepeljen a Madách Színházban rendezett elődöntők valamelyikében, illetve az Erkel Színházban tartott döntőn. Ezt a hatvan dalt negyvennégy énekes adta elő, akiknek a Stúdió 11 zenekar egyik vezetője, Dobsa Sándor mutatta meg zongorán az alapdallamokat. A dalokat az előző évvel egyezően szintén jeligével ellátva kellett beadni az egyenlő esélyek jegyében, ámde a zsűri a „slágercéh” zeneszerzőinek kottaírását eleve ismerte, így legtöbbször nem volt titok, kiket bíráltak el, és ilyetén módon lehetett befolyásolni azt is, hogy ideológiailag rendben legyenek a nóták. Az 1966-oshoz hasonlóan ez a táncdalfesztivál sem múlt el azonban botrány nélkül, ugyanis nem mindig találkozott a zsűri és a közönség véleménye. Ennek kirívó esete volt Kovács József Jöjj vissza hozzám! című dala, amelynek a szövegét és a dallamát is Pető István írta (néhány Hollós Ilona által előadott nótát is ő követett el) eredetileg Kedvesem, ilyen az élet címmel, de ezt a zsűri átíratta vele. Külön csavar a történetben, hogy ezt eredetileg egy ismert énekesnő adta volna elő, aki megalázóan könnyűnek ítélte a darabot, és inkább lemondott róla, alig néhány nappal a harmadik elődöntő előtt. Nem így Kovács József, aki kapva kapott az alkalmon, hiszen ő még akkor kezdőnek számított, és valószínűleg meglátta benne a spirituszt. A szám aztán óriási sikert aratott az operettlelkű közönség körében, miközben a zsűri alaposan lepontozta. Odáig fajult ez az ellentét, hogy a közönség felháborodásában és vastapsával nem engedte továbbmenni a műsort, ami „mellesleg” élő egyenes adásban zajlott, s így igencsak kellemetlenül hatott a rendezőkre, akik viszont szerették volna folytatni a produkciót. A tömegnyomás hatására aztán Kovács József („mindenki Józsija”) végül bejutott a döntőbe, de ott már nem termett számára babér, a zsűri nem engedte a dobogóra sem. 

Fotó: YouTube

Az 1967-es táncdalfesztiválon egyébként olyan nagy nevek tűntek fel először, mint Máté Péter, aki a döntőbe sem jutott, és Szécsi Pál, aki viszont második helyezést ért el. Rajtuk kívül újoncnak számított mások mellett Pálos Zsuzsa is, illetve ma már kuriózumszámba megy, de elindult ezen a megméretésen Benkő Péter és Markos György is. A döntőbe végül tizenöt szám jutott, egy részük közönségszavatokkal, amelyekből összesen 649 008 (!) futott be a szervezőkhöz. A Kádár-rendszer demokráciásdit játszott, de ennél tovább nem merészkedett.
A dobogó legtetejére végül két dal került, az egyik a Nem várok holnapig volt Zalatnay Sarolta emlékezetes énekével. Az ő személyisége azért volt érdekes már akkor is, mert két, szemmel láthatóan ellentétes énje volt, az egyik a „kiabálós”, amilyen ez a szám is volt (az Omega kísérte), a másik a lírai, mint az előző évi Hol jár az eszem?, vagy az 1971-ben első helyezést nyert Fák, virágok, fény. Ahogy Cini fogalmazott: A közönség idővel elfogadta ezt a kettősséget, inkább zenei berkekben volt ezzel probléma.Amikor megnyerte az 1967-es fesztivált, sokszor visszatapsolták, de ő nem igazán szándékozott kimenni a színpadra. Erre Zalatnay Sarolta így emlékezik: Bánki Laci bácsi, a Magyar Televízió Szórakoztató Osztályának vezetője, a táncdalfesztiválok szellemi atyja egy erőteljes mozdulattal odasegített a rivaldafénybe. Először azért nem akartam visszamenni, mert egy lyukba esett a fülbevalóm, és mérges voltam nagyon, mert szép akartam lenni. Abban az időben nem lehetett igényes fülbevalókat kapni, ezért a fellépésre édesanyám villanyszerelője hajlított meg egy vastagabb fémszálat, azt viseltem, amíg le nem esett. Olyan súlya volt, hogy amikor meghajoltam, majdnem úgy maradtam. Úgy húzta a fülem, hogy be is gyulladt utána. A másik problémám az volt, hogy a ruhám olyan vékonyra sikeredett, mint a papír, és nagyon rossz volt benne meghajolni. A legnagyobb gond pedig az volt, hogy a munkaruházati boltban vásárolt fekete gumicsizmám – amit kályhaezüsttel fújtam be – ki volt tömve újságpapírral, mert nagy volt a lábamra. Na, a kályhaezüst elkezdett olvadni a melegben. És attól féltem, hogy ha lefolyik a festék, akkor mindenki látni fogja, hogy ez egy egyszerű, fekete gumicsizma. Amikor levettem, térdig fekete voltam tőle. Te Jóisten – gondoltam –, ezek azt hiszik, hogy nem mosok lábat. Elképesztő volt

Toldy Mária volt a másik, aki 1967-ben első helyezést ért el a táncdalfesztiválon. A Rövid az élet című számmal ugyan a hagyományos táncdalstílust képviselte, ahogy a korábbi években is, de a közönségre ez is nagy hatást gyakorolt. Az énekesnő is úgy emlékezik vissza erre a megméretésre, hogy igazán a magáénak tudta ezt a számot, és ezt az érzést át tudta „ragasztani” a hallgatóságra is. Ahogy 1966-ban, úgy rá egy évre is osztoznia kellett az első helyezésen, ezúttal Zalatnay Saroltával. De nagyon bölcs belátással Toldy Mária azt is tudta, hogy ez a sorozat sem tart örökké, és harmadszor már nem is kacérkodott azzal a gondolattal, hogy megnyeri a táncdalfesztivált. Igaza lett, a következő években már a dobogóra sem kapaszkodott fel, sőt 1972-ben el sem indult a versenyen. Ezt azonban nem igazán bánta, mert ez idő tájt kezdett lassanként az énektanítás felé orientálódni. A Rövid az életnek azonban sokáig nimbusza volt, ami abban csúcsosodott ki, hogy a Magyar Televízióban 1990 körül annak ellenére, hogy akkor már réges-régen nem vállalt fellépéseket – szerinte ugyanis nem összeegyeztethető az énektanárság és a produkciókban való fellépés, mert mindkettő más stílust igényel –, lányával, Malek Andreával együtt mégis előadta azt anyák napja alkalmából.

Ennek ugyancsak nagy sikere lett, a mai napig műsoron van az Önök kérték című televíziós műsorban. A szám zenéjét Majláth Júlia szerezte, aki Toldy Mária szerint is nagyon gyorsan ráérzett a stílusára, ugyanakkor ennek a dalnak az az érdekessége, hogy eleinte Mátrai Zsuzsának szánta a zeneszerző. Ahogy Toldy Mária megemlíti: Ezt Mátrai Zsuzsa mesélte el nekem sokkal később, amikor már semmi jelentősége nem volt, én meg akkor, amikor ki kellett állni vele a színpadra, nem is gondoltam, mi zajlott korábban a hátam mögött. Persze ezért nagyon hálás vagyok Zsuzsának, miközben azt azért megállapíthatjuk, hogy ez a szám talán az én személyiségemhez valóban jobban illett.A szám akkora siker lett, hogy az 1967-es táncdalfesztivál gálaműsorában egy olasz énekesnő lépett fel vele, amelynek nyelvi és előadói nehézségét Toldy Mária mélyen átérezte, mert két évvel korábban ő is feldolgozta az átütő francia slágert, a Viaszbabákat, ami az eredeti előadóval az Eurovíziós Dalfesztivált is megnyerte 1965-ben.

Borító: 1966. július 7. Koncz Zsuzsa produkcióját pontozza az első táncdalfesztivál zsűrije (Fotó: MTI/Keleti Éva)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.