– Végzettségét tekintve történész-hungarológus, a Balassi Intézet főigazgató-helyetteseként, majd a helsinki Magyar Kulturális és Tudományos Központ igazgatójaként sokéves vezetői gyakorlatot, diplomáciai tapasztalatot szerzett, 2021 novembere óta az MMA főtitkári posztját tölti be. Felvázolná, hogy mi a feladata?
Richly Gábor: – Az MMA intézménycsaládja azért jött létre, hogy a teljes magyar kortárs művészeti életet támogassa, s olyan célokat jelöljön ki, ami elősegíti, hogy nagyszerű eredmények szülessenek. Ezért nagy megtiszteltetés, hogy az akadémikusok többsége megszavazta számomra azt a bizalmat, amit a főtitkári feladatok végzése jelent.
A főtitkár elsődleges feladata biztosítani az intézménycsalád szakszerű, szabályszerű és hatékony működését,
emellett komolyan kell vennie, hogy az MMA lényege a köztestületiség: az akadémikusoknak és az általuk választott tisztségviselőknek a javaslatait kell megfontolni, és olyan csatornákat, fórumokat biztosítani, hogy a javaslatokból kiérlelt döntések születhessenek. A főtitkár feladata gyakorlatilag a döntés-előkészítés és döntésvégrehajtás megszervezése, amelyben segítenek korábbi szakmai tapasztalataim.
– Mielőtt tavaly megválasztották, így fogalmazott: érdemi eredményekre van szükség az akadémikusok életműve, hagyatékuk gondozása terén, a kiemelkedő művészeti teljesítmények nemzetközi megismertetésében. Jelenleg hol tartanak e folyamatok?
R. G.: – Az akadémikusok életművének dokumentálása, hagyatékuk gondozása kormányzati szinten és Vashegyi György elnök úr programjában is megfogalmazódott mint az akadémia fontos feladata. A „Hagyatékból örökség” elképzelés lényege, hogy az eltávozott művészek életművét hogyan lehet megőrizni a nemzeti kulturális örökség részeként. Továbbá az MMA kiemelt feladata az is, hogy a még élő akadémikusok életművét dokumentálja, kutathatóvá, feldolgozhatóvá tegye. Ennek egyik lépéseként létrehoztunk egy önálló szervezeti egységet, a Dokumentációs és Digitalizációs Központot, amely ezt a munkát végzi.
Egy olyan digitális adatbázisra van szükség, ami nemcsak az akadémikusok életművére alkalmazható, hanem bármely művész életútjának dokumentálására.
Hasonló munkát végző társintézményekkel, többek között a Magyar Tudományos Akadémiával, a Hagyományok Házával egyeztetünk arról, milyen jól bevált gyakorlatokat lehet átvenni, milyen kezdeményezésekre lehet rácsatlakozni. Ami a nemzetközi bemutatkozást illeti, tavasszal a Külgazdasági és Külügyminisztériummal, a napokban pedig a Kulturális és Innovációs Minisztériummal kötöttünk együttműködési megállapodást. Ennek az a lényege, hogy szorosabbá váljon a közös gondolkodás, kétirányú javaslattételi lehetőség jöjjön létre, vagyis a külföldi intézetek és a tárcák is tehessenek javaslatot arra, milyen, az akadémiához kötődő programokat látnának jónak külföldön bemutatni, s mi is még szervezetebben tehessünk javaslatokat kilenc tagozatunk és intézményeink kínálatából. Fontos kiemelni, hogy nemcsak a körülbelül háromszáz akadémikus külföldi bemutatásáról van itt szó, hanem az akadémiához tartozó sokkal szélesebb körről, például köztestületi tagjainkról, díjazottjainktól és az ösztöndíjasainkról is.