Stratégiák, kutatás, régizene
2021.08.06. 13:26 2021.08.06. 18:34
– Örvendetes, hogy a magyar komolyzenei együttesek állami finanszírozását három év alatt sikerült megduplázni, ez a terület jól áll – mondta a Magyar Nemzetnek Vashegyi György. A Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Kulturális Tanács elnökével a kultúrstratégiai intézmények támogatásáról, az elmúlt másfél év konzekvenciáiról és a nemrég megalakult Haydneum – Magyar Régizenei Központ szerepéről is beszélgettünk.
– Azt kértem az intézményvezetőktől, hogy a stratégiák kidolgozását ne úgy éljék meg, mint egy újabb lehetőséget a saját intézményük feltőkésítésére, inkább a teljes ágazatokra kiterjedő, innovatív javaslatokkal álljanak elő. Egyes területeken persze – például a táncművészet terén – alapvető forrásigényekről is joggal van szó, de a teljes kulturális bérrendezés mégsem NKT-, hanem kormányzati feladat. Reményeink szerint szeptemberben végzünk az új anyag összeállításával: szeretnénk, ha a kormány október–november tájékán el is fogadná azt. Az opera- és operettjátszáson kívüli a magyar klasszikus zenei stratégia kialakítását Káel Csabával, a Művészetek Palotája vezérigazgatójával közösen menedzseljük, hiszen a tanácsban kettőnk tevékenysége és szakértelme áll legközelebb ehhez a területhez. Örvendetes, hogy a magyar komolyzenei együttesek állami finanszírozását három év alatt sikerült megduplázni, ez a terület jól áll: 2019-ben kilencmilliárd, 2022-ben 18 milliárd forint támogatást kapnak. Ez hatalmas dolog, mert e forrás hozzárendelése zömmel a pandémia alatt történt. Mindez jól mutatja, hogy a kormány a kultúrát nemzeti stratégiai területként kezeli. E tekintetben pedig nagyon szerencsések vagyunk, hiszen ez nem minden országban van így, sokszor a nálunk gazdagabbakban sem.
– A historikus régizenejátszás a hetvenes években indult útjára, s a nyolcvanas évek végére a magyar régizene-mozgalom a világ élvonalához tartozott. A Hungaroton állami hanglemezkiadó sorra jelentette meg sikeres és úttörő felvételeit, olyan jelentős előadókkal, mint Zádori Mária, Nicholas McGegan, Németh Pál, Spányi Miklós, a Capella Savaria, a Concerto Armonico és a Festetics Kvartett. A felsoroltak magas színvonalú működése komoly európai elismertséget hozott a magyar kultúrának ezen a speciális területen is. Ahogy az imént már utaltam rá, az állami jelenlét régóta nagyon erőteljes a magyar kultúrában, de a rendszerváltozás pillanatában a magyar klasszikus zenei intézményrendszerben a régizenejátszásnak sajnos nem volt biztos helye, csupán eseti támogatása. Egyfajta bénultság lett úrrá a magyar kulturális életen 1990 után: az eseti támogatások szinte teljesen megszűntek, és további forráshiányos évek, évtizedek következtek. Az 1990–91-ben általam megalapított Purcell Kórus és Orfeo Zenekar éppen ebbe a nehéz helyzetbe érkezett a piacra, s bennem 1998-ra érett meg annak gondolata, hogy a régizenejátszás támogatására és koordinálására feltétlenül egy állami intézményre lenne szükség. Először 1998-ban, Hámori József miniszernek írtam egy erről szóló tervezetet, amit azóta minden kulturális kormányzathoz eljuttattam, mindig támogatásukat kérve. A kormány végül 2020 tavaszán döntött úgy, hogy 2021-ben megalapítja ezt az intézményt, és már forrást is biztosít hozzá a 2021. évi költségvetésben.