A kivonuló magyar 2. hadsereg közvetlenei közé tartozott a jelképes erejűnek mondható 1. repülőcsoport (parancsnoka: András Sándor repülő vezérkari alezredes), amely közvetlen alakulatai mellett a szolnoki 1. vadászrepülő-osztályból, a debreceni 4. bombázórepülő osztályból és a budapesti–budaörsi 1. távolfelderítő-osztályból állt, gépparkját 68 db repülőgép jelentette. A magyar repülők kettős alárendeltségbe tartoztak, mivel a magyar 2. hadsereg-parancsnokság mellett a báró Wolfram von Richthofen vezérezredes parancsnoksága alatti német VIII. repülőhadtest is rendelkezett felettük.
A magyar repülők közül először a távolfelderítők kerültek éles bevetésre június 26-án, majd négy nappal később a bombázók kezdték meg tevékenységüket. A csoportparancsnokság mellett kiérkeztek a közelfelderítők, majd a kolozsvári 2/1. „Keresztespók” vadászszázad, végül július 2-án az 1. vadászrepülő-osztály parancsnoksága (parancsnok: vitéz nemes zetényi Csukás Kálmán repülő vezérkari őrnagy) és a szolnoki 1/1. „Dongó” vadászrepülő század, amelynek állományába tartozott a 38 éves Horthy István tartalékos repülő főhadnagy. Ő volt a legismertebb személy a magyar 2. hadsereg soraiban, de mellette még jó pár közéleti személyiség, tábornok és törzstiszt fia volt kint a keleti hadműveleti területen.

Június 28-án megindult a német nyári offenzíva, és amikor július 10-én a magyar 2. hadsereg részei kiértek a Don folyóhoz, a német támadás súlypontja egyre inkább délkeletre tolódott. A német légitámogatás csökkent a magyar 2. hadsereg feletti légtérben, mire az 1. repülőcsoportra egyre több feladat hárult. A repülőcsoport parancsnoksága, a közel- és a távolfelderítők, a vadászrepülők ekkor Ilovszkojéra, a bombázók pedig Sztarij Oszkolba kerültek.