– Negyvenhét éve zenepedagógus. Soha nem akart zongoraművész lenni?
– Nem. Már kislányként elhatároztam, hogy zenetanár szeretnék lenni. Cegléden születtem, ahol a zeneiskolában csodálatos tanárnőt kaptam. Akkor végezte el a főiskolát Halmos Anikó, Halmos Béla nővére. Rajongva szerettem a zongoraóráira járni, olyan ember és tanár szerettem volna lenni, mint ő. Tizennégy éves koromban elkerültem otthonról, először Szegeden jártam iskolába, majd az utolsó két évet a budapesti Bartók Konzervatóriumban végeztem el. Abban az időben tűnt fel a nagy generáció: Kocsis Zoltán, Ránki Dezső, Schiff András. Picinek éreztük magunkat mellettük, mert ők tényleg zseniális muzsikusok. Érettségi után Debrecenbe kerültem, ahol akkor épült meg az ország legkorszerűbb zeneművészeti főiskolája, kiváló hangszerekkel, stúdióval. Viszont amikor elkezdődtek a tanítási gyakorlatok, elszomorodtam, mert elavultnak és kevésnek éreztem az anyagot. A módszertannal sem voltam elégedett, mert nem volt válogatási lehetőség a darabokból. Miután megkaptam a diplomámat, a Váci Bartók Béla Zeneiskolába kerültem, ahol a könyvtárban állandóan darabok után kutattam. A régi és a kortárs zene érdekelt. Elkezdtem gyűjteni az anyagokat, s miután 1982-ben a szentendrei Vujicsics Tihamér Zeneiskola tanára lettem, folytattam a kutatást, hogy ne mindig ugyanazokat a standard darabokat tanítsam a diákoknak, és persze a kollégáknak is szerettem volna segíteni.
– Mihez kezdett a bőségesen összegyűlt anyaggal?
– A Könemann Music Budapest Kiadó megbízott a zongorapedagógiai vonulat felépítésével 1992-ben. A tanítás mellett ez volt a nagy álmom. Egymásra épülő és tematikus sorozatokat – a Piano Step by Step, illetve a The Great Composers Step By Step című kottagyűjteményeket – jelentettünk meg. A kiadó német cég volt, a zeneműveket a világ számos országában terjesztették, előbb jelentek meg külföldön, mint itthon. A férjem, Zászkaliczky Tamás orgonaművész volt akkor a művészeti igazgató, aki hatalmas kiadói tapasztalatával sokat segített a szerkesztésben, a kéziratok gondozásában. Miután mindkét sorozat nagyon sikeres lett, felkértek, hogy írjak egy alapfokú zongoraiskolát. A tananyagot a régi és a kortárs zenével szerettem volna bővíteni, amihez sikerült megnyernünk Orbán Györgyöt. A zeneszerző – Bartók gyerekeknek szóló zseniális Mikrokozmosza után – mély alázattal közelített a munkához, és mintegy nyolcvan darabot komponált a zongoraiskolába. A hangszertanulást, akármilyen játékosan kezdik el a gyerekekkel, akkor is munka. Minden gyerek szívesen végez munkát, ha látja a célját, az értelmét, és főleg, ha örömet szerez neki. Tizenkét év munkája után jelent meg a négykötetes sorozat – A barátságos zongoraiskola, amelybe három- és négykezes darabokat is betettem. Az alsó szólamot a tanár szólaltja meg. A gyermek már az első órán játszhat hozzá néhány hangot, így ő is azt érzi, hogy részese a zenének. A kis mesterművekkel teli színes füzetek úgy néznek ki, mint a mesekönyvek. Minden kötet végén zenei szakkifejezések magyarázata található és a zeneszerzők élete dióhéjban.