Peer Gynt összművészeti előadásban

Különleges, mesebeli atmoszférájú balettelőadásra számíthat az, aki megnézi a Peer Gynt című darabot, amely az örökös úton levés és az önámítás tragédiája, s amelyet Győrben láthat a közönség október végétől. Velekei László­val, a Győri Balett igazgatójával, az előadás koreográfusával a cselekményes balettekről, a Peer Gynt üzenetéről és látványvilágáról is beszélgettünk.

2022. 10. 22. 6:59
Fotó: Jekli Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Győri Balett repertoárját évről évre a klasszikus művek, darabok újragondolása jellemzi – gondoljunk csak az utóbbi években bemutatott Anna Karenina, Mimi vagy a GisL című előadásra. 

A társulat legújabb darabja szintén egy klasszikus, a norvég drámaíró, Henrik Ibsen Peer Gynt című drámai költeménye, amelyet október 28-án és 29-én mutatnak be a Győri Nemzeti Színházban.

Velekei László elmondta, hogy minden darab színpadra állításakor próbálnak a mai világra reflektáló cselekményt és érzelmi vonulatot végigvinni, emellett egyéni látásmódot és előadást teremteni.

A Peer Gynt számomra azért izgalmas, mert egy olyan atmoszférát teremt, amelybe átmenekülve a címszereplő megtalálja a saját személyiségét, boldogságát. És valahogy így vagyok én a táncművészettel

– fejtette ki Velekei László, akitől azt is megtudtuk, hogy a szürreális világot kiemelve, de természetesen megtartva a cselekményt, a szereplőket, egy látványos, összművészeti elgondolásban szeretnék színpadra állítani a darabot, amelynek egy férfi táncművész a főszereplője.

Az Anna Karenina, a Mimi, a GisL és a Romance – Kodály Zoltán műveire című előadásaimnak nő a főszereplője, ezért szerettem volna egy olyan darabot, amelynek a főszereplője férfi

– avatott be a Peer Gynt kulisszatitkai­ba Velekei László. – A Győri Balett vezérelgondolása mindig is az volt, hogy nem öncélú, hanem a közönséget megszólító koreográfiákat hozzon létre, ezt örököltük Markó Ivántól. A másik erősségünk pedig a táncosaink egyéniségében rejlik, akik ha kell, egységet is tudnak alkotni – tette hozzá.
Ahogy a többi, már említett darab esetében, úgy a Peer Gynt esetében sem tesz igazán különbséget a tánckar és a szólótáncosok táncai között az igazgató, koreográfus.

 

A táncstílust, tánctechnikát tekintve minden táncművész ugyanazt a nehézségű feladatot kapja. Nagyon sok munkát fektetnek mindannyian abba, aminek a végeredményét a nézők a színpadon láthatják

 

– szögezte le a koreográfus, aki arról is beszélt, hogy a társulatban eltöltött körülbelül három-négy év szükséges ahhoz, hogy valakire felfigyeljenek, s megérjen egy főszerepre. 

A Peer Gynt címszerepét kettős szereposztásban táncolja a szerb Luka Dimic és Szentiványi Richard, akiknek a karakterében felfedezhetjük a férfit és a fiatal fiút egy­aránt. 

Mint megtudtuk, minden egyes darab speciálisan a táncosoknak készül, akik művészetükkel megihletik a társulat alkotóit. Velekei László szerint a Győri Balett sikerének az a titka, hogy az elmúlt negyvenhárom évben számos neves táncművész, ko­­reo­grá­fus megfordult a társulatban, akik képesek voltak újat hozni.

Ha jobban belegondolunk, Velekei László cselekményes balettjei egyfajta jó értelemben vett menekülést jelentenek a hétköznapokból.

Ezt ő így fogalmazta meg:

a külvilág lehet borús és rettenetes, de ha az ember önmagában megtalálja azt a világképet, boldogságforrást, érzelmet, amit értékké tud emelni és vigyáz rá, akkor mindenki rálel a saját békéjére.

 – Bízom benne, hogy a művészetünk segít a nézőknek a hétköznapok nehézségeit feldolgozni – tette hozzá.
A Peer Gynt látványvilágáról szólva elmondta, hogy a közönség egy nyitott színpadot lát majd, amelynek a végé­ben szarvasagancs függ a levegőben. A díszletet Bozóki Mara, a jelmezt Velich Rita tervezte, Stadler Ferenc pedig az előadás fénytechnikájáért felel. E három terület együttműködése egészen szürreális, mesebeli atmoszférát teremt a színpadon.
– Végső soron mi a Peer Gynt üzenete a ma emberének? – tettem fel a kérdést Velekei Lászlónak, aki kifejtette:

a legfontosabb, hogy hinnünk kell magunkban, és minden körülmények között tudnunk kell megmaradni annak az embernek, akinek látni szeretnénk magunkat.

Borítókép: Táncosok a balettelőadásból (Fotó: Jekli Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.