A papírtól a fémszobrokig

Világhírű dél-koreai alkotók kuriózumnak számító munkái egyszerre egy időben láthatók a londoni Hofa Galériában, a velencei biennále alkalmából, a velencei Palazzo Contarini Polignacban, az antwenperi Leonhard’s Galériában és a budapesti Kálmán Makláry Fine Arts Harmony of Korea című tárlatán. A művészek különböző korosztályokat képviselnek, de közösek törekvéseik abban, hogy művészetükkel tudatosan utalnak koreai örökségükre: a kézműves hagyományokra és a kelet-ázsiai filozófiai gondolkodásmódra egyaránt.

Magyar Nemzet
2022. 11. 03. 14:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapesten kiállító hat kortárs művész mindegyikének fontos a koreai identitás, miközben mégis korszerűek és modernek maradnak. A koreai kézműves hagyományok újrafelfedezésével találták meg mindenki mástól jól megkülönböztethető saját hangjukat, koreai önazonosságukat.

Kvang Joung Csun egyenesen a koreai szellemiség megnyilvánulásának tartja a handzsi papírt. 

Ő a hagyományos keleti orvosi szobák gyerekkori emlékeiből nyerte inspirációját, ahol a mennyezetre függesztett, kínai feliratos orvosságos zacskókon függtek a gyógyszerek. Művészetében kis háromszögformákat csomagol feliratos handzsi papírba, és ezeket tekinti képei építő elemeinek. Így hoz létre változatos és izgalmas, térbe kinyúló felületeket. Alkotásait budapesti tárlatával egy időben az 59. Velencei Biennálé alkalmából, a velencei Palazzo Contarini Polignac-ban lehet megtekinteni.

Szuh Dzsong Minnek a mások által kézzel teleírt papírok személyes érintése és azok „bedolgozása” a lényeg. 

A közös örökség ugyan már elvesztette jelentését (hiszen nem tudjuk elolvasni a feltekert papírhengerekbe ragasztott szövegeket), de esztétikai síkon még látjuk jelenlétüket.

 

Ilh Va Kim a handzsi papírt szintén feltekeri, de már nem olyan precízen, mint Szuh Dzsong Min. A nála megjelenő tekercsek a képekre applikálva sokkal organikusabbak: egy szilárd négyzetes tartóegységre lazán vannak feltekerve a művésznő által organikus festékekkel készített további hanji rétegek. Ezeket az egységeket magoknak nevezi, és ezekből építi fel kavargó, hullámzó, színes képeit.

Hur Kjung E, a Párizsban élő fiatal festőművész a festéket kaparja vissza képein, bontja le és építi újra, ezáltal megjelenítve a rejtett rétegeket.

Szung Pil Cshe festményei olyan témákat hordoznak, mint például visszatérés a természethez, és olyan világot jelenítenek meg, amely a történelemben horgonyoz, de egyidejűleg időtlen és univerzális is.

 

Lim Dong Lak szobrászművész már a számítógépes technikát is felhasználja hagyományos keleti gondolkodásra utaló fémszobrait készítve. 

Tudatosan utal a „jin-jang” és a „középső út” kelet-ázsiai gondolataira. Monumentális kültéri szobrai többek között Párizsban, a Défense-ban, Európa egyik legmodernebb és legnagyobb üzleti és lakónegyedében láthatóak.

Ilh Va Kim, Kvang Joung Csun, Szung Pil Cshe, Szuh Dzsong Min, Hur Kjung E és Lim Dong Lak munkáit a Falk Miksa 10. sz. alatti galériában hétköznapokon 10 és 18 óra között, november 25-ig lehet megtekinteni. A belépés díjtalan.

Borítókép: Különleges kortárs dél-koreai alkotások láthatók a Kálmán Makláry Fine Arts Galériában (Fotó: Kálmán Makláry Fine Arts)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.