Kamerapárbaj

Kamerapárbaj címmel jelent meg Vitézy László rendező életművét áttekintő kötet; a számos dokumentumfilmet és játékfilmet jegyző művész életpályáját Medgyessy Éva író, szerkesztő rajzolta meg.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2022. 11. 21. 17:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány gondozásában megjelent könyvet Káel Csaba, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos laudálja a szerdán 16 órakor kezdődő könyvbemutatón a Terror Háza Múzeumban.

A könyvbemutatón Medgyessy Éva szerzővel és Vitézy László filmrendezővel Baczoni Dorottya történész, a XX. Század Intézet igazgatója beszélget. 

Engem mindig az érdekelt, amit a történelmi események, a külső, társadalmi változások az egyes ember életében okoztak. Az ahogyan az emberekre hatott mindaz, ami történt. A lelki folyamatok, amelyek a szereplők arcán, szemében tükröződnek

 – idézik a közleményben Vitézy Lászlót.

„Persze, ehhez nagyon jó színészek kellenek. Én elmondhatom, hogy nagyon jó színészekkel dolgozom” – mondta a Balázs Béla-díjas, Sára–Csoóri-életműdíjjal kitüntetett filmrendező a Kamerapárbaj című életműkötetben.

A műfajteremtő, számos rangos dokumentumfilmet, játékfilmet jegyző érdemes és kiváló művész életpályáját négy nagy fejezetben rajzolta meg Medgyessy Éva író, szerkesztő.

„A szocializmusról nem kellett hazudni, nem kellett felnagyítani, elég volt csak bemutatni a maga pőre valóságában. A hatalom nap mint nap álszent, groteszk szerepjátékokba kényszerítette az embereket, bizonygatva, hogy milyen jó is az a rendszer, közelebbről azonban tisztán látszottak a megnyomorított, méltatlan emberi életek” – olvasható a kiadványban.

A kommunizmust a saját bőrén is megtapasztaló filmrendező számos alkotásában aprólékosan és könyörtelenül megmutatta a valóságot: a játszmákat, a kiégéseket, a megoldatlan és megoldhatatlan sorsokat.

„Soha nem fogadtam el a proletárdiktatúra létjogosultságát. Minden gondolkodás nélkül mindig pontosan tudtam, hogy azon az oldalon van a helyem, ahol valamit érvényre lehet juttatni az igazságból, amit elsodort a második világháború és az utána következő kommunista rendszer. Ez kialakított bennem egy speciális harcmodort: nem ragaszkodni minden áron ahhoz, amitől úgyis eltiltanak, de megtalálni mindig a kicsi réseket, ahol az igazságot fel lehet mutatni” – emlékezett életműkötetében Vitézy László, aki a rendszerváltoztatás után is dokumentumfilmes, illetve tévés riporteri vonalon maradt és már az új politikai környezetben mutatta meg a régiben szocializálódott emberek nem ritkán keserves életét.

A művész 2010-ben érkezett meg a játékfilmek világába, amelyek a vidéki emberek életéről, a konzervatív értékrendről, az immár kendőzetlenül bemutatható kommunista bűnökről és az embertelen üldöztetésekről szólnak.

Vitézy László filmrendező, forgatókönyvíró, producer filmográfiájában olyan alkotások szerepelnek, mint a Leleplezés (1978–79), a Békeidő (1979), a Vörös föld (1982), az Égi madár (2011), A galamb papné (2013), a Csandra szekere (2017), A színésznő (2018) és Az énekesnő (2022).

 

Borítókép: Vitézy László (Fotó: MTI/Cseke Csilla)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.