A kommunista rejtély

„Rejtély, ez a szív egy nagy titok, talányos rejtély” – énekli Bánovits Vivianne Szalkai Vali szerepé­ben Vitézy László Az énekesnő című filmjében, amelyet a Duna Televízióban láthatott a magyar közönség. A film Szűcs Sándor futballista és Kovács Erzsi énekesnő tragikus szerelmének megrázó története alapján készült.

2022. 04. 05. 6:44
Fotó: Dombóvári Tamás / dt media
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vitézy László érdekes filmformanyelvi megoldással élt, mikor ehhez a szívfacsaró drámához nyúlt. Egyrészt légies, téren és időn kívüli, szinte túlvilági, érzékivé világított közeli képekkel mutatja be azt a felfokozott, szerelemtől túlfűtött lelkiállapotot, amely férfi és nő között kialakul, ha nem tudnak meglenni egymás nélkül. Másrészt egy olyan világot látunk, a kommunista diktatúra ármánykodásait, amely éppen hogy nem téren és időn kívül létezik, hanem pontosan meghatározható helyen és időben.

Ez a ­dramaturgiai megoldás egyrészt feszültséggel tölti meg a teljes filmidőt, másrészt jól érzékelteti, hogy a magánélet boldog pillanataihoz semmiféle köze nem lehetett a kommunista diktatúra hétköznapjainak, sőt lehetetlenné tették a magánélet intimitását. Mert befurakodtak az emberek életébe, kihallgatták gondolataikat, meglesték, megfigyelték még azt is, hogyan veszi az ember a levegőt: fuldokolva vagy szabadon. Azokban a jelenetekben, amikor a kettő összeér, mármint a magánélet és a kommunista diktatúra, a lágyan megvilágított képek átváltanak kontrasztosra.

Hogy csak egy példát említsünk: az összebújó, turbékoló, csókolózó párt szétválasztják, a nőt elkergetik, a férfit a rendőrségre viszik és ok nélkül megverik. Csak hogy ne érezze olyan nagyon jól magát az „elvtárs” a szép nő karjaiban. Miheztartás végett vertek tehát a kommunisták boldog-boldogtalant. Hogy élhetetlenség legyen, félelem és kussolás. Ezek a lesütött szemű kussolások évei voltak.

Vitézy László filmje tehát egyrészt bemutat egy igazán érzelmekkel teli szenvedélyes szerelmet, egy igazi lelki kapcsolatot, másrészt egy totális diktatúrát, kommunista rémálmot, amelyben mindent és mindenkit megfigyeltek, a célszemélyeknek nem lehetett egy nyugodt pillanatuk.

A film alaposan körbejárja azt is, hogyan manipulálta a kommunista hatalom az embereket, hogyan próbálta megfélemlíteni az Aranycsapat összes tagját, nehogy eszükbe jusson a disszidálás. Ez a történet a megfélemlítés lélektanáról szól. Egészen pontosan Szűcs Sándor focista (a filmben Nagy Vince, akit ­Herczegh Péter alakít) életének, szerelmi kapcsolatának ellehetetlenítését ábrázolja a rendező. Azt, ahogyan kialakul egy olyan lelkiállapot, amelyben nem képes már létezni az ember. Amikor úgy érzi, menni kell. És ekkor azonnal megjelenik a kommunisták által beszervezett ügynök, természetesen egy „jó barát”, egy olyan ember, akiben a főszereplő megbízik, és meggyőzi, hogy disszidáljon, hagyja el az országot, mert az nem is olyan veszélyes dolog . Sőt még arra is ráveszi a kommunista manipulátor, hogy az a legjobb, ha a fegyverét is magával viszi, mert akkor tényleg nem érheti baj.

„Rejtély” – énekli az énekesnő (a focista szerelme) híres dalában, és a dal újabb értelmet nyer a mélyrétegekben. Rejtély ugyanis, hogy miként lehet egy embert ennyire könnyen csapdába csalni, olyasmire késztetni, amelynek a büntetése a biztos halál. Vitézy László filmrendező is ennek a rejtélynek a nyomába ered. Egyrészt meggyőzően képes ábrázolni mindazt a borzalmat, ami soha többé nem ismétlődhet meg a magyar történelemben, másrészt viszont a rendező minden igyekezete ellenére ép ésszel fel nem foghatja a néző, hogyan lehet vágóhídra küldeni egy fia­talembert csak azért, hogy megfélemlítsenek másokat. Még ha ők a világ legjobb focicsapata, akkor sem érthető. Milyen lelki nyomorúság, pszichopatákra jellemző közöny, milyen érzéketlen gonoszság jellemezte azokat a kommunistákat, akik kitervelték, hogyan teszik tönkre egy fiatalember életét, hogyan csalják csapdába, majd hogyan alázzák meg és végzik ki!

A film után a néző csak egyre tud gondolni: soha többé kommunista diktatúrát!

Borítókép: Szalkai Vali (Bánovits Vivianne) és Nagy Vince (Herczegh Péter) még reménykedik (Fotó: Megafilm/Dombóvári Tamás)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.