A fiatal generációt, mint minden évadban, ezúttal is a program beavató koncertjei kalauzolják a klasszikus zene rejtelmeinek világában – olyan tapasztalt vezető segítségével, mint a beszélgetős koncerteket egy személyben konferáló és vezénylő Dinyés Dániel, aki ebben a szezonban magát Ludwig van Beethovent (és persze a szerző szimfóniáit) hívja segítségül szellemes magyarázataihoz.
Beethoven szimfóniái talán a legjátszottabb darabok a teljes szimfonikus repertoárban. A Zenemánia sorozatban csak az első három művet boncolgatja a zenekar, alkalmanként egyet.
Január 8-án, vasárnap 11 és 15 órakor a Müpa Fesztivál Színházában Beethoven I. (C-dúr) szimfóniája, az op. 21 kerül terítékre.
Az előadás során a hallgatóság végigkövetheti, hogyan lesz egy tehetségből lázadó és egy lázadóból zseni. Ennél izgalmasabb és forrongóbb korszaka Beethovennek nem volt később sem, a nagy ki- és átalakulások időszaka ez, sok bálványdöntögetéssel és sok új fogalom megalkotásával. Olyan fogalmak és irányelvek ezek, amelyek máig élnek és hatással vannak a jelen zeneszerzésére, így mindennapi életünkre, gondolkodásunkra is.
A Nemzeti Énekkar és a MÁV Szimfonikus Zenekar közös hangversenyén a szlovák zeneszerző, Juraj Filas Requiemjét hallhatja a nagyérdemű január 27-én a Zeneakadémia Nagytermében.
Filas Kassán született, tanulmányait Prágában végezte, később maga is a prágai zeneakadémia tanára lett. Zenei nyelve választékosan lírai, az európai tradíciók Beethoven, Verdi és Mahler által képviselt irányát követte. Nevéhez több mint száz kompozíció fűződik, köztük szimfóniák, kantáták, számos zenemű kamaraegyüttesre, valamint a díjnyertes Memento Mori tévéopera. Jane Eyre-ről szóló operáját a Miskolci Bartók plusz operafesztivál pályázatára írta. Requiemjét, melynek alcíme A reménység imája, a 2001. szeptember 11-i merénylet 20. évfordulójának emlékére komponálta. A zeneszerző 2021 szilveszterén koronavírus-fertőzés következtében hunyt el New Yorkban.
A Requiem magyarországi bemutatóján közreműködik Cserna Ildikó (szoprán), Fekete Attila (tenor), Filip Bandzak (bariton), a koncerten Kesselyák Gergely vezényel, aki így fogalmazott a szerzőről:
Azt reméltem, együtt dolgozunk majd a Requiem bemutatóján, talán barátok is leszünk, és ráveszem, hogy írjon további operákat. Szerettem azt is, hogy olyan szépen beszél magyarul. Egy leendő barátot vesztettem el. Búcsúzóul a Requiem zárósorait idézzük: Ego sum alpha et omega, resurrection, et vita! (Én vagyok az alfa és az ómega, a feltámadás és az élet!)