– Mondhatjuk, hogy szabálytalan a költői pályakezdése? Tudniillik nem magyarországi folyóiratokban jelentek meg először versei.
– Szabálytalannak szabálytalan, de nem ezért. Úgy emlékszem, itthon, az Alföldben jelentem meg először, de ebben a megjelenésben nem volt köszönet. A következő lapszámban közöltek egy olvasótól vagy álolvasótól egy ellenverset, egy gúnyverset, amely arról szólt, hogy művem annyira értelmetlen, hogy talán magam sem értem. Vagyis nemcsak hogy nem vállaltak, de meg is támadtak. Ellentétben például a nem magyarországi folyóiratok egyikével, az újvidéki Híddal, amelybe még kísérő tanulmányt is írattak rólam.
– Az szintén szokatlan, hogy első kötete megjelenését követően majd egy évtizedet kellett várni a következőre. Miért is?
– Oka az volt, hogy első kötetem után sokáig nem írtam verset. Úgy láttam, hogy a Héj folytathatatlan, zsákutca. De legalább ennyire közrejátszott a leállásban, hogy szememben az irodalom veszített jelentőségéből. Úgy gondoltam, hogy az élet, az életem fontosabb, mint az írás, és azt kell élnem, nem holmi álmot kergetni, amit az akkori magyar körülmények még külön is megnehezítettek.
– Ráadásul elhagyta Magyarországot, s meg sem állt az Egyesült Államokig. Mint írja az Ötven után című versében: „többször inadba szállt a bátorságod, és elfutottál a hazából”. Mitől lett oda a bátorsága, ami útra indította?
– Ha az ember íróként, állampolgárként folyamatosan ellenállásba, vegzálásba ütközik, akkor egy idő után fél, és aki fél, az előbb-utóbb megijed. És aki megijed, az vagy összeszedi magát, és megerősödik, vagy meggyengül, és feladja. Velem az utóbbi történt meg többször, és az Egyesült Államokban akartam új életet kezdeni.
– Első kötete megjelenésének esztendejében Kassák-díjat kapott. Ezt kiknek ítélték oda?
– Ez a párizsi Magyar műhely díja volt. Nem tudom már, kik részesültek benne előttem vagy utánam. Engem 1972-ben, talán az első kötetem alapján érdemesítettek rá. A díjhoz tartozik még, hogy nem sokkal azután szakítottam a lappal, mert úgy találtam, hogy szerkesztői kollaborálnak az itthoni kultúrairányítókkal.
– Egy másik kitüntetést, a József Attila-díjat visszautasította. Vajon miért?
– Sokszor kaptam már ezt a kérdést, és egy ideje nem válaszolok rá. Ugyanis fogalmaim szerint nyilvánvaló, hogy egy megtűrt író, aki abban a rendszerben voltam, miért utasít vissza egy állami díjat. De most kivételt teszek, hiszen olyan is olvashatja ezt az interjút, aki akkor még nem élt, vagy történelemből gyenge, és nem tudja, mit jelentett az a bizonyos 3 tés-besorolás. Vagyis: azért utasítottam vissza 1989 tavaszán a József Attila-díjat, mert nem fogadhattam el simogatást attól a kéztől, amely addig csak pofonokat adott.