A Magvető Kiadó A megfelelő nap című verseskötettel köszönti a ma nyolcvanéves Oravecz Imrét

A könyv szervesen illeszkedik az életműkiadási sorozatba, mégis különleges darab – a fülszöveg szerint: „Oravecz Imre életművében felúton van a Halászóember (1998) költői szintézise és a Távozó fa (2015) című időskori remekmű között. Egyfajta zajlás, átrendeződés figyelhető meg: a Töredékpótlás ciklus mintha a Halászóember kiegészítése lenne, egy másik ciklus, a Madárnapló motívumai pedig a Távozó fa természetmegfigyeléseire rímelnek.”

Nagy Koppány Zsolt
2023. 02. 15. 13:08
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Oravecz-rajongók számára a szintézisjelleg az, ami kiemelt helyet biztosít a kötetnek az életműben és az olvasási élményben egyaránt: míg a Halászóember verseit a múlt minél pontosabb megrajzolásának kétségbeesett, mégis fegyelmezett kísérlete és vágya jellemzi, addig a pusztítóan tökéletes, felemelően lesújtó, katartikusan lelket megviselő Távozó fa az öregedés és az elmúlással való szorongó, mégis férfias számot vetés verseit adja – ha pedig ez a két jellegzetesség szintetizálódik, abból ugyancsak nagy olvasói megrendülést kiváltani képes kötet születhet. 

Oravecz Imre új kötete


Az érző, emlékező férfi versei ezek, és bár sokszor van bennük szó a halálról, soha nem mondhatjuk, hogy a halálfélelem versei – jóval inkább a haláltudat versei kifejezés illik rájuk. A félelmet ugyanis lépten-nyomon elűzi a természet, a környezet, az egyéni élet apró örömeinek megfigyelései fölött érzett törékeny elégedettség, a kevés, de intenzív boldog pillanat, a gyakran önvádtól sem mentes megállapítási öröm, és ez még akkor is így van, ha a versek hangja szimpatikusan fanyar, borongós, az olvasót rendre megtisztítóan elkeserítő. Rövid versek ezek, benyomások, helyzetek villannak fel bennük, hogy aztán egy-egy szinte aforizma tisztaságú és kérlelhetetlenségű zárlatot kapjanak – valóságos haikuk: 

Június 21., / ma legrövidebb az éjszaka, / holnaptól nyúlik: / holnaptól nehezebb lesz élni” (Napforduló); „Milyen erős alkotmány az emberi elme, / mi minden megfordult már a fejemben, / és kibírta” (Az elme dicsérete); „Kincsekkel megrakodva mentem el a falumból legénykoromban, / üres kézzel tértem meg öregemberként (Amerikás keserve).

Amikor nem szinte a letaglózásig hatásos (lásd még: „Ujiszkóban az erdő alatt, a magaslestől lőtávolságra van egy etető”, áll mindössze egyetlen sorból a Vesztőhely című vers; vagy íme a Hova? című alkotás három sora: „Pesten idegen vagyok. / Szajlán csak a halottak várnak. / Hova menjek?”), akkor meg a magyar irodalmi hagyományhoz kapcsolódik lágyan és természetesen ez a költői világ, és ha olyan kedve támad, József Attilát megidéző képekkel operál: „A világólon csattan a retesz, / és villózni kezdenek a képernyők. / Elégedett röfögés és szalma a bolygón. / A kiömlött moslékról felszállnak / és elbújnak a csillagokon a verebek.” (Est című vers.) Vagy tágabb magyar irodalmi kontextusba helyezi magát, iróniával, saját értékének tudatával: „Ungvárnémeti Tóth László, Tompa Mihály, Juhász Gyula, / vegyetek fel klubotokba! // Sokáig azt hittem, / hogy verseim az olvasók körében találnak legnagyobb ellenállásra, / holott az írók, irodalmárok ütköztek meg rajtuk legjobban, / és belőlük váltottam ki velük a legtöbb rosszallást is” – áll az Irodalom című vers egy helyén. Itt van a Bőség című vers: 

Könyvsiker, elismerés, díj ötvenhat évesen / és egy ifjú nő odaadó gyengédsége. / Most adsz sokat, Uram, / mikor már a keveset is visszaveszed?

A nehézségeket, az öregedést sztoikus nyugalommal, néha szinte derűvel viseli és szemléli, de a saját tapasztalat aggodalom nélküli feltárása az olvasói élménybe rettenetes tőkesúlyt helyez: 

Ne figyeld folyton magad, / ne keresgélj lázasan az egészségügyi lexikonban, / ne szaladj azonnal orvoshoz, / ne akard feltartóztatni a feltartóztathatatlant, / ha újabb jelét fedezed fel magadon a hanyatlásnak (Maxima).

 Borzasztóan felzaklató költészet ez, és rendre elcsodálkozom, hogy lehet egy bizonyos versnyelv és versvilág a kedvencem, mikor ennyire megvisel – egyszerre félek olvasni, de folyton vágyom is rá, mert megtisztít, kiéget belőlem minden rosszat. Hogy ismét a költőt idézzem, Az agónia kohója című versét: „Kiolvaszt majd belőled / minden tisztátalant, szennyeset.” Soha költő még ilyen hatással nem volt rám (talán Áprily Lajos némelyik versét kivéve), és biztos vagyok benne, hogy aki nem fél alámerülni ennek a költészetnek a Mariana-árkába, ugyanígy fog érezni. Isten éltesse a nyolcvanéves Oravecz Imrét, hogy még sokáig rendíthesse meg rendíthetetlen hűségű olvasói lelkét.

Oravecz Imre: A megfelelő nap. Magvető Kiadó, Budapest, 2023.

Borítókép: Oravecz Imre (Fotó:MTI/Kollányi Péter)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.