– Fél évszázada, hogy a diósgyőri futballstadionban megrendezték Magyarország, mi több, Közép-Európa első és napjainkig ható zenei fesztiválját. Akkor tizennégy zenekar lépett színpadra, amelyek jó része ma már nem létező formáció. Ötven esztendővel később – napra ugyanazon időpontban – Miskolc város önkormányzata felvállalta a jubileumi rendezvényt. Milyen koncepcióval kívánják megvalósítani, hiszen az eredeti előadók nagy része ilyen-olyan okból nem „hadra fogható?”
– Így igaz, ötven év elteltével nehéz lenne rekonstruálni az eredeti felhozatalt, lehetetlen az akkori formációk színpadra állítása. Kevesen maradtak közülük, pláne aktív zenészek. Akik még köztünk vannak, nem biztos, hogy azok egészségi állapotuk alkalmassá teszi őket egy ilyen megméretésre. Gondoljunk arra, hogy az évek során olyan legendák távoztak az élők sorából, mint Bergendy István vagy Orszáczky Jackie a Syriusból és sokan mások. Számba kellett venni tehát, kik azok a ma is aktív muzsikusok, akik szívesen fellépnének a jubileumi rendezvényen; ehhez kellett igazítanunk a koncepciót. A legfontosabb kérdés azonban az, hogy mit mond ez a fesztivál egy ma élő embernek, annak, aki nem volt ’73 részese. Van-e a megmozdulásnak valamilyen üzenete? Meg lehet-e valósítani ötven esztendő múltán egy ilyen nagyszabású rendezvényt? Vajon kíváncsiak lesznek-e rá az emberek? A megkeresések kivétel nélkül pozitív visszajelzést eredményeztek. Azt gondolom, ennek a városnak, Miskolcnak, ápolnia kell ezt a hagyományt. Ezen túlmenően a rendezvény személyes ügyemmé vált; tartozom annyival a zenei úttörőknek, hogy ezt az ötvenéves jubileumi fesztivált megcsináljuk a Miskolci Kulturális Központ szervezésében. És még valami: a realitásokat figyelembe véve, véleményem szerint a hatvanéves évfordulót már nehéz lesz megszervezni. Ez lehet a nagy generáció utolsó nagy találkozása.
– Milyen zenei-társadalmi jelentősége van a diósgyőri fesztiválnak vagy koncertnek, ahogy akkoriban nevezték?
– Annak idején popfesztiválként rögzült a köztudatban, noha a plakátokon popkoncertként hirdették. Nem is nagyon engedték volna a fesztivált, ám végül azzá lett. A zenekarok jelentős része beatmuzsikát játszott, annak is a lágyabb, könnyebb fajtájából. Emellett olyan zenekarok is jelentkeztek, amelyek egészen különleges, progresszív zenével léptek föl, mint a Mini, a Theatrum, a V’73, vagy akár az előbb említett Syrius. Egészen más jellegű programmal jelentkezett a Koncz Zsuzsa, Illés, a Tolcsvayék és a Trióból összeállt KITT Egylet, amelynek ez volt az első jelentős koncertje. Az utolsó is egyben, hiszen nem sokra rá az Illés és vele ez a formáció is feloszlott. Ismert, hogy a tagság egy részéből még abban az esztendőben megalakult a Fonográf.
Óriási dolog, hogy valahonnan elindult valami, ahogy a szakírók is megfogalmazták, a „kis magyar Woodstock”. Magam részéről a „kis” jelzőt elhagynám: sokkal jobban hangzik, hogy „magyar Woodstock”. Amely egy periódus végét is jelentette egyben. ’63 környékétől számítható a beatkorszak, amely tíz év múltán a diósgyőri popfesztivállal lezárult.
Elindult egy egészen másfajta zenei irányzat, amely bizonyos tekintetben jelentősen felpuhult. Már nem számított annyira a szövegi mondanivaló, a zene polarizálódott: egyfelől könnyedebb, poposabb, másfelől feszesebb, keményebbé lett. Egy hosszú hajú, farmeres nemzedék rádöbbent arra, hogy amiért lelkesedett, amiben hitt, az istenkeresés, a háborúellenesség korszaka, véget ért.
A rendezvény deklarált célja, hogy a miskolci Gárdonyi Művelődési Ház melletti területen létrehozzanak egy ifjúsági parkot, amelyet a fesztivál bevételéből kívántak finanszírozni. Ehhez az „ügyhöz” adták a nevüket, hordták össze a felszerelésüket és mondtak le fellépési díjukról az ország jelentős zenekarai, amely ma is az összefogás, az együvé tartozás szép példázata.