– Ott olvastam először Theophanó császárnéról – mesélte az író. – Magával ragadott az alakja. Erős nő lehetett, olyan, aki tudja, mit akar, és a céljaiért hajlandó keményen küzdeni, olykor megdöbbentő áldozatokat is hozni. Ő lett a Bizánc-sorozatom főszereplője.
Hamarosan kiderült azonban, hogy a történelmi hűség csak annyiban erőssége a trilógiának, amennyiben egyáltalán ismerhetjük a bizánci történelmet. Megdöbbentő ugyanis, mutatott rá a szerző, mennyire gyér a X. századi Kelet-római Birodalommal foglalkozó magyar szakirodalom. Ahhoz képest, hogy a magyar államalapítás legfontosabb forrásanyagát rejtik a császári – vagyis azóta inkább csak isztambuli – levéltárak, sőt valószínűleg a kor legfontosabb szellemi-politikai, de talán még gazdasági kapcsolatát is a császárság jelentette, valóban keveset tudunk a keresztény Rómáról.
– Hiába kutattam, hiába olvastam el minden elérhető szakanyagot, alig-alig jutottam közelebb Theophanóhoz – tárta szét kezeit az alkotó. – Ami persze egy írónak nem olyan nagy gond – tette hozzá.
– Így lehetőségem nyílt arra, hogy a saját fantáziám és a meseszövés logikája alapján egészítsem ki az ismert történelmi tényeket, amelyekhez egyébként ragaszkodtam.
A fantáziát persze nem kell megmagyarázni, és valahol a meseszövés logikája is érthető, ám Pusztai Andrea meglepő részletekkel egészíti ki az alkotói háttér képeit.