Wall Street-i rózsák háborúja

A Netflix üzletpolitikája inkább a mennyiség a minőség felett elvet követi, mintsem fordítva. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne készülnének jó saját gyártású tartalmaik, illetve az év végi díjszezonra is rendre bele szoktak húzni. Noha Chloe Domont nagyjátékfilmes bemutatkozása nem az Oscar-versenyre pozicionálja magát, mindenképp a streamingóriás minőségibb produkcióinak táborát erősíti.

2023. 10. 26. 12:00
Phoebe Dynevor és Alden Echrenreich
Phoebe Dynevor és Alden Echrenreich a Mindent szabad című filmben (Forrás: Netflix) Fotó: Netflix Forrás: Netflix
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emily (Phoebe Dynevor) és Luke (Alden Ehrenreich) fiatal szerelmespár, imádják egymást, már a házasságuk előkészületei is megtörténtek. Együtt élnek, egy helyen dolgoznak, ám minden reggel más irányba indulnak el munkába. Wall Street-i elemzőként a cég szabályai szerint a kollégák nem randevúzhatnak egymással, így viszonyukat nem fedhetik fel. Amikor Emilyt előléptetik, az addigi idill felborulni látszik, veszélybe kerül a titok, mi több, a kapcsolatuk is mellékvágányra fut.

Phoebe Dynevor és Alden Echrenreich
Phoebe Dynevor és Alden Echrenreich a Mindent szabad című film egyik jelenetében (Forrás: Netflix)

 

A Netflix erotikus thrillerként hivatkozik Domont művére, mely részben helytálló, ugyanis akadnak pikáns jelenetek, rögtön egy zavarba ejtő orális játékkal indítanak, ugyanakkor mégsem lehet ennyire egyszerűen beskatulyázni a Mindent szabadot. 

Thriller elemeket csak elvétve tartalmaz, maximum a parázs viták feszültsége miatt juthat eszünkbe a műfaj. Az összkép sokkal inkább egy párkapcsolati dráma, amely egyszerre törekszik a realitás talaján mozogni, ám az elemelt meghökkentéstől sem riad vissza. Az expozíció felépíti a karaktereket, a pár mindennapjaiba enged betekintést, ahogy teljesen másképp viselkednek a munkában, mint magánemberként. Egyik felettesüket kirúgják, és a pletykák szerint Luke lehet az utódja. Az első fordulat akkor történik, amikor Emily kerül a főnökségi székbe. Hőseink támogatják egymást, örülnek a másik sikereinek, de mintha Luke mosolya nem lenne őszinte. Felvetődik a kérdés, hogy miként orvosolható a probléma. Mondjon fel a férfi, menjen egy másik céghez? A kapcsolatai megvannak hozzá, csakhogy annál sokkal büszkébb, mintsem így döntsön. Mindkét fél számára fontos a szerelmük, ám legalább ugyanennyire karrieristák, úgyhogy cégen belül kell alternatívát találni. Emily igyekszik segíteni a fiút, de egy-egy rossz döntés lebuktathatja őket és a kollégák közti megítélésnek is árt. Ez egy remek alapkonfliktus, amit rengeteg felé el lehet vinni. 

Domont művének egyik legnagyobb erénye, hogy apránként rántja le a leplet figuráiról. 

Fokozatosan uralkodik el a káosz, alakulnak át az érzések, hogy aztán a végletekig kiforduljon magából mindkét ember. Ez a fajta szélsőség nem biztos, hogy a legjobb alkotói lépés, még ha érződik is rajta a tudatosság. Az utolsó harmad túlzásainál azonban sokkal jobban működik a film, amikor reálisabb keretek közt mozog és kreatív húzásokkal talál újabb perspektívákat. Az egyik ilyen frappáns cselekedet, a nemi szerepek árnyalt felcserélése. Luke előtörő féltékenysége egyre inkább kicsinyességbe, aljasságba, sőt agresszióba fordul. Ironikus módon amikor Emily hazamegy egy fáradt nap után részegen, kívánja a szexet, amit a férfi rendre elutasít. Egyikük sem szimpatikus, de nem probléma, hogy a néző részéről elmarad az azonosulás. A Mindent szabad nem megható családi dráma akar lenni, hanem egy már-már groteszkbe hajló látlelet a tökéletesnek hitt élet széteséséről.
Mindez nem érne el fele ekkora hatást sem, de Phoebe Dynevor és Alden Ehrenreich alakításai kifogástalanok. Lubickolnak a karaktereikben, ha kell, szenvedélyesek, míg máskor magukból kivetkőzve ordibálnak. Kétségtelenül hálás szerepek, de ezt el is kell tudni így játszani. 

A Fair play, magyar címén Mindent szabad hiánypótló műfaji egyveleg, egy teljes mértékben hihető felütéssel, legalábbis egy ideig. 

Aztán Domont a realizmust feláldozza a szórakoztatás oltárán, mely sokaknál működhet, de az utolsó harmadra túlságosan elveszti a kontrollt. Meglepő látni, kiből mit hoz ki egy ilyen helyzet, de amikor karakteridegen döntésekkel jutunk el a katartikusnak szánt epilógusig, az képes degradálni az élményt. Ettől függetlenül a hatás nem marad el, és a hibái ellenére egy érdekes, abszolút aktuális, toxikus hatalmi harcnak lehetünk tanúi, ahol mindent szabad.    

Borítókép: Phoebe Dynevor és Alden Echrenreich a Mindent szabad című filmben (Forrás: Netflix)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.