A XX. század legnagyobb magyar műkincsrablásának izgalmas története

Negyven évvel ezelőtt, 1983. november 5-éről 6-ra virradó hajnalra hét nagy értékű műkincset raboltak el a Szépművészeti Múzeumból. Amint arról a welovebudapest.com oldalon közzétett cikk tájékoztat, azon az éjszakán majdnem örökre elveszett a nagyközönség számára Raffaello Esterházy Madonnája, de Tintoretto- és Giorgione-alkotásokat is elloptak, amelyeknek akkori összértéke közel másfél milliárd forint volt.

Forrás: We Love Budapest2023. 11. 06. 21:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

November 5-én ünnepi hosszú hétvégét köszöntött a város, a múzeumok is zárva voltak. Az épületben három őr teljesített szolgálatot. Szükség is volt az éber figyelemre, ugyanis külső tatarozás miatt a múzeum hátsó része fel volt állványozva. A régi képtárba néhány hónappal korábban beszerelt riasztó infraérzékelője elromlott, így kiiktatták a rendszerből, november elején pedig az ideiglenes riasztó is megadta magát. Az őrök szokásukhoz híven este 8 órától körülbelül egy órán át járták be az épületet, majd szolgálati helyiségükbe mentek, ami éppen szemben volt a régi képtárral. Éjfélkor újabb ellenőrzést tartottak, ekkor vették észre, hogy ebből a helyiségből két, másik két teremből pedig öt nagy értékű műalkotás hiányzik. Az évszázad magyar bűncselekményében Raffaello és Tintoretto két-két, Giorgione, Giovanni Battista Tiepolo és Giovanni Domenico Tiepolo egy-egy alkotása tűnt el

– idézi fel a négy évtizeddel ezelőtti eseményeket a portálon megjelent cikk, amelyből az is kiderül, hogy az ellopott festmények közül a legnagyobb értékű Raffaello Esterházy Madonnája volt, ami 1983-ban 20 millió dollárt ért. A műtárgyak összértéke ezzel együtt akkori áron 35 millió dollárra, vagyis 1,436 milliárd forintra rúgott.

Raffaello Esterházy Madonnája (Forrás: Wikimedia Commons)


A nyomozás hatalmas sajtófigyelem mellett zajlott, és az újságok az „évszázad magyar bűntényének” titulálták az esetet, amiről a híradó is beszámolt. A cikkből arra is fény derült, hogy milyen módszerrel jutottak be az olasz betörők az épületbe, milyen eszközökkel tulajdonították el a műalkotásokat, és milyen árulkodó nyomokat hagytak maguk után. 

Az írás teljes terjedelmében a welovebudapest.com oldalon olvasható el.

Borítókép: A Szépművészeti Múzeum 1982-ben (Fotó: Magyar Rendőr/Fortepan)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.