November 5-én ünnepi hosszú hétvégét köszöntött a város, a múzeumok is zárva voltak. Az épületben három őr teljesített szolgálatot. Szükség is volt az éber figyelemre, ugyanis külső tatarozás miatt a múzeum hátsó része fel volt állványozva. A régi képtárba néhány hónappal korábban beszerelt riasztó infraérzékelője elromlott, így kiiktatták a rendszerből, november elején pedig az ideiglenes riasztó is megadta magát. Az őrök szokásukhoz híven este 8 órától körülbelül egy órán át járták be az épületet, majd szolgálati helyiségükbe mentek, ami éppen szemben volt a régi képtárral. Éjfélkor újabb ellenőrzést tartottak, ekkor vették észre, hogy ebből a helyiségből két, másik két teremből pedig öt nagy értékű műalkotás hiányzik. Az évszázad magyar bűncselekményében Raffaello és Tintoretto két-két, Giorgione, Giovanni Battista Tiepolo és Giovanni Domenico Tiepolo egy-egy alkotása tűnt el
– idézi fel a négy évtizeddel ezelőtti eseményeket a portálon megjelent cikk, amelyből az is kiderül, hogy az ellopott festmények közül a legnagyobb értékű Raffaello Esterházy Madonnája volt, ami 1983-ban 20 millió dollárt ért. A műtárgyak összértéke ezzel együtt akkori áron 35 millió dollárra, vagyis 1,436 milliárd forintra rúgott.
A nyomozás hatalmas sajtófigyelem mellett zajlott, és az újságok az „évszázad magyar bűntényének” titulálták az esetet, amiről a híradó is beszámolt. A cikkből arra is fény derült, hogy milyen módszerrel jutottak be az olasz betörők az épületbe, milyen eszközökkel tulajdonították el a műalkotásokat, és milyen árulkodó nyomokat hagytak maguk után.
Az írás teljes terjedelmében a welovebudapest.com oldalon olvasható el.
Borítókép: A Szépművészeti Múzeum 1982-ben (Fotó: Magyar Rendőr/Fortepan)