A költő, az író, a nő és a mi Táncsicsunk. Egy délvidéki magyar értelmiségi két magyarul nem tudó, Újvidéken végzett szerb barátjával együtt nézte meg a magyar történelmi filmet.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Jóllehet közöltük már a saját kritikánkat a nemrég bemutatott Most vagy soha! című magyar filmes szuperprodukcióról, a reflexiók sora ezzel messze nem érhet még véget. Az alábbiakban a József Attila-díjas magyar író, Lovas Ildikó írását közöljük a filmről, amelynek az adja az érdekességét, hogy a társaságában a filmet megnéző szerb filmesek miatt a közép-európai népek sorsközösségének sajátos szűrőjén is átbocsátja a maga filmélményét.
+++
2024. március 14-én késő délután két barátommal ültem be a moziba, hogy megnézzük a Most vagy soha! című filmet. Látták ugyanis a beharangozó trailert, és a szívük lángra gyúlt.
Közel járnak a hatvanhoz, a kilencvenes években Újvidéken tanulták ki a filmezés illetve a jog fortélyait, magyarul nem beszélnek. De őket egyébként sem a költészet érdekelte, hanem az, amit a trailerből leszűrtek maguknak: mikor tanultak meg a magyarok ilyen látványos filmet csinálni? És mikor lettek a magyar színészek ennyire természetesek, ,,filmre termetten jók?“
A véleményünket, benyomásunkat meghatározzák életünk ránk rakódott tapasztalatai. Azok, akik egy háborúban összetákolt majd egy rákövetkező háborúban szétzúzott országban voltak húsz és harminc közöttiek, értékelik, ha egy film középpontjában a hősiesség mellett a vérontás elkerüléséért tett erőfeszítés bemutatása áll.
A film maradéktalanul tetszett nekik, ahogy mondták, Guy Ritchie is felemelt hüvelykujjal üdvözölné a forgatókönyvet, a zenét, az alakításokat és az emelkedettséget. Nektek, fordultak felém, ez az Arthur király – A kard legendája, mondták, és lelkesen tapsoltak a vetítés végén.
Dehát nekik könnyű ilyeneket mondani, hiszen ők nem magyarok… szinte hallani vélem a megsemmisítő cáfolatot. Éppen emiatt összefoglaltam néhány pontban, nekem, aki magyar vagyok és nem ismeretlen előttem március idusának jelentősége, miért tetszett a film.
Lesznek-e elegen? És meddig mehetnek el?
A filmélményünket azok a momentumok határozzák meg, amelyeket az alkotók szándékosan, a nézők kedvéért helyeznek el a filmben, így kívánva hatni az összbenyomásra, így befolyásolva a nézők érzelmeit – mindenki fel tud sorolni ikonikus pillanatokat francia, német, svéd, japán, amerikai, magyar, jugoszláv filmekből.
A Most vagy soha! című filmben is számos ilyen momentum akad: az ifjak a Landerer nyomda erkélyéről az egyre gyarapodó tömegbe, az egyre erőteljesebben zuhogó esőben dobálják a kinyomtatott Nemzeti dal és a tizenkét pont példányait. Egyre sokasodnak a kinyitott esernyők, amit aztán az emberek az ő felszólításukra csuknak össze – nem is gondolunk arra, hogy a Pilvax-beli játékos párbajt is esernyővel vívják, nem gondolunk arra, hogy Petőfi, Jókai, Bulyovszky, Irányi, Vasvári még szinte gyerekek, izgatottan szimatolják a levegőt, érzik a korszakváltást, csak nem tudják, miképpen álljanak bele, hogyan fogjanak hozzá. Lesznek-e elegen? És meddig mehetnek el?
A film kiemeli 1848-at a történelemből és belehelyezi a megélt napba, kiemeli a vérből, a fájdalomból, a veszteségekből, az árvák és özvegyek világából és belehelyezi abba a napba, ami megszülte a modern magyar nemzetet. A napot pedig kiemelte a sárból és úgy helyezte a jelenbe, hogy választható lehetőségeket mutat. Így nyer a mában értelmet azok önfeláldozása, akik életüket adták a szabadságért.
Ma már, éppen nekik köszönve, van választási lehetőség, ma már nem kérni kell, hogy legyen béke, szabadság és egyetértés, hanem kijelenthető és tartható álláspontként képviselni lehet.
Bármennyire hangsúlyozza, időnként túlhangsúlyozza a film, hogy a reformkori törekvések két évtizedének eredményei ellenére is szimbolikusan és a szó valódi értelmében is sárba tiporva éltek a magyarok, a ma meglévő választás erejéből és fontosságából ez nem vesz el akkor sem, ha a sárból talán a kevesebb is elég lett volna.
Mindegyik válasz ugyanabba az irányba tart
Minden alkotás törekszik arra, hogy értelmezze a jelent, mert a befogadó, a közönség, ha szórakozni is akar, az őt körülvevő világ kihívásaira adható válaszokra mindig kíváncsi. A Most vagy soha! című film számos választ ad, de mint minden rétegezett és felépített alkotás, mindegyik válasz ugyanabba az irányba tart, a legfontosabb pillanat felé – a jelen kihívásai felől nézve és a történelmi tények alapján a filmben a legfontosabb pillanata a napnak: amikor Ignaz von Lederer nem lövet. Vérontás nélküli győzelem!
Természetesen tudjuk, hogy a rendező nem arra utasította a Petőfit alakító színészt, hogy tekintetével szuggerálja bele Lederer Ignác Lajos Pálba a helyes döntést, hanem a film dramaturgiájából következőn akkor fogalmazódott meg a válasz, amire a filmben bemutatott események épülnek.
A Most vagy soha! erényei közé tartozik, hogy az eseményeket úgy tudta összefogni, hogy hamisítás nélkül, de az alkotói szabadsággal élve megfogalmazza március idusának ma érvényesnek tekinthető, a mai fiatalok számára is fontosnak gondolható üzenetét: vérontás nélküli győzelem, vagyis legyen béke, szabadság és egyetértés.
Táncsics kiszabadításának pillanatai, ha elnagyoltan is, de ennek a vérontás nélküli győzelemnek az ünnepélyes pillanatai. A moziban ülők számára itt kulminálhat a nap megannyi – ahogyan szerb barátaim fogalmaztak, Guy Ritchie színvonalú, kortárs, azonosulásra lehetőséget adó nemzeti eposz – felemelő pillanatából összeálló eseménysor. A márciusi ifjak és a ,,nem utánunk, hanem velünk“ tartó nép békés győzelme nem szimbolikus, hanem nagyon is valós, emberi alakban jelenik meg, amikor Táncsicsot kiszabadítják börtönéből.
Nem letérdelni kell a nő előtt, hanem tisztelettel viselkedni vele
A Most vagy soha! című film jelentős értékének tartom Szendrey Júlia ábrázolását, mert ha kalandfilmes megoldások által is, de úgy mutatja meg Szendrey Júlia alakján keresztül a nőt, ahogyan a magyar fejekben, de legalábbis a kultúrában és kultúrtörténetben, irodalomban és irodalomtörténetben jelen van – önálló, egyenrangú fél, saját szellemi teljesítménnyel bíró társ, aki azt ugyan sohasem várná el, hogy a férfi letérdeljen előtte, de azt igen, hogy szépen szóljon hozzá és tisztelettel viselkedjék vele. Ennél semmi több, de ennél semmi kevesebb – ennyi kell a szövetséghez.
Végül, de nem utolsósorban a színészekről: igazat adok a két barátomnak, valóban nagyszerű színészeket láthattunk a vásznon.
A főszerepeket olyan színészek játszák, akik már a rendszerváltás után születtek és nevelkedtek, félszegségnek helye nincs, tisztában vannak értékeikkel. Ahogyan a tehetségükkel, úgy a kisugárzásukkal, szépségükkel is. Könnyedén játszanak, a magyar filmeket annyira elnehezítő manírok nélkül, ugyanakkor képesek megmutatni az emelkedettséget, az események különlegességét, szépségét, a vásznat betöltő tekintetük az esztétikai értelemben vett fenségességgel is elbír, nem morzsolják giccsé a pillanatot, viszont átnyújtják a nézőnek az élményt.
És aztán a már említett, Lukács Sándor és Berettyán Nándor közt lejátszódó kulcsjelenetet követően megjelenik a börtön ablakában a mi Táncsicsunk, akinek metszett tekintetében, dühöngő bikát idéző orrcimpáiban ráismerünk Kovács Frigyesre.
Hirtelen, de ezt csak az X generáció vajdasági magyar tagjai érthetik, akiknek általános iskolájában egykor Kovács Frigyes személyében megjelent Toldi, a moziteremben átsuhan Arany János bús szelleme, és minden a helyére kerül – a költészet és irodalom nemzete vagyunk, küldetéstudattal rendelkező színészekkel.
Ragyogó tekintettel kortyoltam a sört a barátaimmal, akik ugyan egyetlen szót sem értettek a filmből, de mégis végig élvezték. Mi ilyenek vagyunk, vontam meg a vállam. Magyarok. Tudjuk, válaszolták és emelték poharuk.
Borítókép: A Petőfit alakító Berettyán Nándor és a Szendrey Júliát alakító Mosolygó Sára a film forgatása közben, a Nemezti Múzeum előtt (Forrás: Most vagy soha!)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.