Az MS mester és kora című kiállítás csaknem száz műalkotás – festmények, rajzok, makettek, ötvösművek és korabeli dokumentumok – segítségével ad átfogó képet a mester munkásságáról, a stílusát meghatározó régiókról, illetve a korról, amelyben alkotott. MS mester személye mégis ködbe burkolózik, s a kiállítás legizgalmasabb aspektusa is az, hogy fél évezreddel később milyen lehetőségek mutatkoznak a történészek és művészettörténészek, restaurátorok számára a rejtély felfedésére. A Szépművészeti Múzeum tárlata pont az információhiány miatt válik sokkal elevenebbé a hasonló kiállításokhoz képest, ahol a művészet egy megkövült, felcímkézett és vitrinben őrzött, lepecsételt művek katalógusának hathat. A szemünk előtt rajzolódik ki, ahogy a mestert övező nagyfokú bizonytalanság kutatásról kutatásra (és néha a szerencsés véletlenek folytán) fokozatosan tisztázódik. A kutatások nem zárultak le, s feltehetően nem is fognak soha.

MS mester és kora a Szépművészeti Múzeumban
A közelmúltban is számos új festményt és rajzot sikerült azonosítani, amelyek a művészhez vagy műhelyéhez köthetők, ezeket alaposan elemezték a kutatók, amiről a falfeliratok is részletesen beszámolnak, így az MS mesterrel kapcsolatba hozható alkotások száma nagyon rövid idő alatt csaknem megháromszorozódott.
A tárlatban külön figyelmet kap a művész kapcsolatának feltérképezése Albrecht Dürerrel: a magyar származású reneszánsz festő több alkotását is kiállították. Érdemes elidőzni Paul Vinck és Anna Heckl epitáfiumánál is, amelyek formai különbségeik ellenére MS mester stílusjegyeit viselik: e munkák alapján úgy tűnik, hogy a mester műhelye az 1500-as évek elején már Bécsben működött, és innen látta el megrendeléseit, köztük a selmecbányai oltár elkészítését is.
Ez utóbbi szolgál a tárlat központi elemeként, a kiállításon egy monumentális installáció révén kel új életre a szárnyas oltár, ezzel párhuzamosan pedig – a máskülönben keveset taglalt – bányavárosok világát is alkalmunk nyílik jobban megismerni.
A Szent Katalin-templom egykori főoltárából fennmaradt hét táblaképet (a nyolcadik továbbra sem került elő) most először sikerült egy helyen bemutatni. A festmények csak a 20. század elején kerültek elő különböző helyekről – például a leghíresebb MS-festmény, a Vizitáció a tópataki plébánia padlásáról, míg a Jézus születése a hontszentantali templomból.