Egy tárgy, egy történet: liba formájú díszváza

Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából.

null

A képen látható hatalmas, már-már szürreális liba formájú díszváza első látásra minimum meghökkentő. Mázas, kézzel festett kerámia, korongolt és formába nyomott elemekből összeállítva.

Alkotója, Karda Imre keramikus, Korondon, 1919-ben született, majd 13 éves korában beállt fazekasinasnak. A II. világháború után először Hidegkúton, később a JOINT által, egyedül maradt zsidó nők számára létrehozott, majd 1952-ben szövetkezetté alakult Díszkerámia Szövetkezetnél dolgozott közel 18 éven keresztül.

Gyökerei a hagyományos népi kerámiakészítéshez vezetnek, s ez munkásságán végig nyomot hagyott. A hatvanas évek modernista felfogása, a bátor szín- és dekorációhasználat nála is erőteljesen megtalálható. Főként használati tárgyakat, kaspókat, vázákat és tálakat készített, kevés dísztárgy került ki a kezei közül.

A díszváza színes kuriózumnak számít a mester munkásságában. Érdekes egységben látjuk a népi kultúrát szín- és formahasználatával átölelő modern kerámiaművészetet, a régmúlt reneszánsz díszítő elemeket, néhány bourbon liliommal képviseltetve, egy jellegzetesen keleties, hosszú nyakú kancsó formán. A tetőpont, szó szerint a tető, azaz a fedő, amely megformálja a mókás tekintetű, szürreális gúnárt, mintegy geggé alakítva mindent, egyben lehetetlenné téve bármely nemű praktikus használatot.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Egy tárgy, egy történet a múlt századból: mindörökké Thonet

Vannak témák és alkotások, amelyek különleges bánásmódot igényelnek. Ilyen a Thonet bútor is. A mai napig gyártott, szinte mindenki számára ismert Thonet székek közel 200 év alatt váltak világszerte fogalommá.

A Németországban született Michael Thonet a 19. század első felében gondolta ki és kezdte meg kísérleteit a gőzöléssel hajlított fa bútor készítésének ötletével. Eleinte rétegelt lemezt, később kör profilú tömör bükkfát gőzölt. Metternich herceg közbenjárásával, 1842-ben elnyerte a bécsi udvar tetszését, s ez fordulópontot jelentett számára.

Bécsben nyitotta meg önálló műhelyét, majd itt készült darabjaival az 1851-es londoni világkiállításon fényes sikert aratott. Az ekkor divatos, hatalmas és nehézkes biedermeier bútorok mellett a lágy, organikusan ívelődő és rendkívül takarékos anyaghasználatú hajlított bútorok elképesztő hatást gyakoroltak.

A bécsi Daum kávéház volt az első, aki súlyos foteljeit Thonet 4-es típusú székeire cserélte, ezzel megteremtve a könnyed kávéházi eleganciát. Ezt a verziót ma is Daum-típus néven ismerjük.

Tovább...

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.