Vannak velünk élő, egyre baljósabb jelenségek, amelyek ellen újra és újra tiltakozni kell, mert a beletörődésünket jelző legyintéssel, netán szellemi meghunyászkodással jövőnk alapjainak felfalásában lennénk cinkosok.
Kultúra és egyáltalán kulturált társadalmi kommunikáció nélkül ugyanis nincs az emberiségnek jövője. Ma viszont az emberi kommunikáció elszennyeződése alapjaiban fenyegeti kulturális hagyományainkat.
Oly mocskossá lett a mindennapi nyelvhasználat, hogy inkább hasonlít az öntörvényű kültelki grundok verbális nihiljéhez – hogy e grund harlemi, riói, moszkvai, pekingi vagy pesti, a kórtünet szempontjából édes mindegy –, mint egy tisztességes úriember vagy úriasszony békebeli nyelvi világképéhez.
Hogy miért gondolják az emberiségnek céltudatosan süketté s vakká nevelt tömegei, hogy az egyre primitívebb és alpáribb kommunikáció egyáltalán vezet valahová, én nem tudom. Azt viszont igen, hogy a tömegek vaksága miatt ez a szellemi és kommunikatív dekadencia mind kevesebbünknek tűnik fel, mondhatni, fájdalmasan „természetessé” lett.
E hatalmas szennyimmunitás a fő oka, hogy a közéleti erőteret sikerrel tematizálhatják fura politikusok fura fruskái, akik a köztársasági elnöknek „olvasnak be”, s ezzel máris médiaszereplővé avanzsálnak, csakúgy mint a lelkileg-szellemileg kiérdemesült ilyen-olyannék, akik kéretlen is „minősítenek” több millió Kárpát-medencei magyart.
Szándékosan nem nevezem meg őket, nem érdemelnek néhány betűnyi nyomdafestéket sem. Érdekes, hogy a futballpályára berohanó rendbontót tilos megmutatni a képernyőn, nehogy mást is hasonló tettre motiváljon a nyilvánosság.
A közéleti mocskolódásnak viszont mindig megvannak a zavaros médiaterei, „nyelvszennyezéssel” egyre könnyebb „rajongókra” lelni, karriert csinálni. Politikában, kultúrában egyaránt.
A globális lózungokkal elaltatott, művészeti és társadalomtudományi neveltetéstől világméretekben is egyre inkább megfosztott, végső lebutításra ítélt „köz” pedig nem tiltakozik, hanem spontán legitimál.
Betér az alpári stílusban reklámozott termékeket forgalmazó áruházláncokba. Most épp „bazi nagy görög” nyaralást nyerhet az egyik multinál. Elgondolni is rossz, mi lesz a következő kampányszlogen.