A szürrealista mozgalom legismertebb alkotóinak munkáit mutatja be a Magyar Nemzeti Galéria a párizsi Pompidou Központtal közösen szervezett kiállításán. A közel 120 festményt, grafikát, szobrot, fotót, filmet és dokumentumot felvonultató tárlat a mozgalom történetének sűrű időszakát, az 1929-es évet helyezi középpontba. Ízelítőt kapunk Salvador Dalí, Max Ernst, Joan Miró, Yves Tanguy, René Magritte, Alberto Giacometti és Pablo Picasso műveiből, a szürrealista fotóművészetet pedig Man Ray, valamint két magyar alkotó, André Kertész (Kertész Andor) és Brassai (Halász Gyula) képein keresztül ismerhetjük meg kicsit közelebbről.
„Minden jel arra mutat, hogy a szellem számára létezik egy olyan pont, ahonnan nézve élet és halál, valóság és képzelet, múlt és jövő, megosztható és megoszthatatlan, magas és alacsony már nem ellentmondásként érzékelhetők” – fogalmazta meg a mozgalom atyja, André Breton A szürrealizmus második kiáltványában.
A szó maga annyit tesz: realizmus feletti, vagyis a tapasztalt világot meghaladó. Felszabadítani a tudatalattit, teret engedni a megfoghatatlan asszociációknak, a váratlan helyzeteknek. Az első világháború utáni kiábrándultságban született alkotók elődeikhez hasonlóan értelmezni akarták azt a világot, amely körülveszi őket, az átélt borzalmak pedig újfajta művészeti formákat szültek. Bretonra erős hatással voltak a szimbolisták, Guillaume Apollinaire és Paul Valéry, Sigmund Freud és a pszichoanalízis: a képzelet és a tudatalatti kutatásával akarta megragadni a valóságot.

A Nemzeti Galéria kiállítása hét nagyobb szekcióban tekinti át a szürrealizmust, illetve a mozgalom előzményeit. Az első egység 1929 Párizsára fókuszál: ekkor jelent meg a máig leghíresebb szürrealistaként számon tartott Salvador Dalí a mozgalomban, ekkor született meg a katalán festő és Luis Buñuel közös filmje, az Andalúziai kutya, s ekkor következett be az első szakadás a szürrealista művészek között – részben a kommunizmus hatására.
A következő szekció az irányzat előzményeit mutatja be a dadaizmusból kiindulva, míg a harmadik Max Ernst és Joan Miró újszerű látásmódjára összpontosít. A negyedik rész már csak Dalíról szól, utána pedig megismerhetjük a Grand Jeu (Nagy Játék) csoport tevékenységét, akik gimnazista barátokból a szürrealizmus komoly válságának okozóivá értek. A belga René Magritte a popkultúrában is igen népszerű művei után a Georges Bataille köré szerveződő Documents című folyóirat művészeinek nyers, zsigerien erőszakos és erotikus alkotásai következnek, végül a mozgalomhoz sosem csatlakozó, ám arra mégis erőteljesen ható Pablo Picasso Futó minotauruszával búcsúznak a szürrealisták.