Az önfeltáró írások egyetlen motívumára is elegendő rápillantani, máris ott találjuk magunkat Szilágyi világának mélyrétegeiben – legyen ez a bor, sorsáról a maga bora fölött töprengő embertípus. Mivé lett? A szőlőkben nyulak, rigók, seregélyek, bábaszarkák, mátyásmadarak meg kerülők. Mindezektől körülvéve lent, a katlanban laktak a zilahiak. „A vadásztrófeás verandákon, ha jól sejtem, a sámsoni meg a szilágysomlyói édesebb borokat kedvelhették (de ez csak feltételezés); az utcavégi népségnek meg azt mondták (ezt viszont hallottam többször is): ’a ti szőlőtök a Kökinyes.’ […] A vén Zemónak, anyai nagyapámnak nem voltak tartalékai. Sem saját bora. A Kökinyes meg neki sem termett mást, mint kökényt.” Nincs ebben a vallomásban szemernyi önsajnálat sem, Szilágyi hangja konok és nyers: „ha hinnék valami földöntúli hatalomban, ahhoz valahogy így fohászkodnék: ’Óvj meg, Uram, a köménymagleves ízű önsajnálattól engemet! Mert a köménymaglevest nem szeretem. Mielőtt ugarolhatunk, tudom, mezítláb kell tarlóinkon átszaladjunk. És rohadjon meg, aki panaszkodik emiatt; és azok is, akik kérkednek vele – azt hívén talán, csak nekik jutott ki –, hogy talpaikat meghasogassa a kaszacsapás…’ Na meg – ’fusson, akinek nincs bora’ – ez itt az alapige. Számomra nyilván mást jelentett ez az Ady-verssor, mint amit a versmagyarázó feketezongora-hangolók tucatjai kiolvastak belőle. Bor híján futottam aztán nem egyszer magam is; ami, ha másra nem, arra jó lett, hogy irigyeljem és becsüljem érte azt, akinek volt saját bora. S hogy szűrni igyekezzem én is, ha majd szemet érlelnem borhoz megadatik.”