– Hiánypótló munkát végzett Ludmann Mihály képzőművész-művészettörténész. A trianoni Magyarországon felállított első világháborús emlékműveket dokumentálta, és megjelenés előtt álló könyvé-
ben ezek alkotóit mutatja be. A köztéri alkotások egy része napjainkban gondozatlanul, az enyészetnek kiszolgáltatva áll, készítőik között méltatlanul elfelejtett és megtagadott művészek is találhatók.
– A nagy háború emlékművei új szobrászati műfajt teremtettek. Ezek a művek az 1945 utáni magyar művészettörténetben lenézett alkotások voltak, és tudatosan igyekeztek alkotóikat elfelejteni. Olyannyira, hogy a kötetben szereplő művészek között vannak olyanok, akik még lexikonokban sem szerepelnek, holott szép számú emlékművet alkottak, és más szobrászi műfajban – mint amilyen a portré és az éremművészet – is jeleskedtek. A trianoni békediktátum utáni Magyarországon fellelhető emlékművek szerepelnek a kötetben.
– Milyen hatással volt a köztéri szobrászatra a háború?
– A háború és a Tanácsköztársaság tönkretett mindent, majd az idegen megszálló hatalmak kifosztották az országot, és emiatt az a gazdagság, amely a kiegyezés után jellemezte a magyar művészetet, nem térhetett vissza. A szobrászok megbízásai is drasztikusan csökkentek, alig volt jelentősebb pályázat. Ezért vált különösen jelentőssé a hősi emlékművek mintázása. Ebben a kor szinte minden számontartott szobrászművésze részt vett. Kiemelkedik közülük Kisfaludi Strobl Zsigmond és Zala György, valamint tanítványai, Pásztor János, Sidló Ferenc, Istók János. A településeket az 1917. évi VIII. törvénycikk kötelezte anyagi erejüknek megfelelő emlékművek állítására. Ezek nagy része emléktábla, de hatszáz felett van a figurális alkotások száma. Ezeket jól képzett, az Iparművészeti Iskola és a Képzőművészeti Főiskola szobrász szakán végzett, külföldi tanulmányokat is folytató és a nagy háború előtt már kiállításokon bemutatkozó szobrászok készítették.
A kötetben harminc alkotó szerepel, de rajtuk kívül még több mint harminc művész alkotásait gyűjtöttem össze és fotóztam le. Vannak olyan szobrászok, akik egy-két, és olyanok is, akik húsz körüli hősi emlékművet készítettek. A hősi emlékművek mellett jelentősebb szobrászi feladatok csak 1932 után, a gazdasági világválság elmúltával jelentek meg a magyar művészeti életben. Ekkor új lendületet kapott a magyar emlékműszobrászat, de ez csak egy évtizedig tartó folyamat volt. Az utolsó háborús emlékműveket az 1940-es évek elején állították fel.