Trianon századik évfordulója értelemszerűen elsősorban a történelmi emlékezéseké. A történelmi múltba révedő gondolatok sem feledtethetik el velünk azonban azt a problémát, hogy nekünk nemcsak Trianon emlékével kell megküzdenünk, hanem a sok-sok hétköznapi Trianonnal. Nem a múltban, hanem a jelenben. A hétköznapi Trianonok sokasága ugyanis nemcsak a múltban jelenik meg, hanem a lelkekben is.
A mai mindennapjainkban.
Mert ha van hétköznapi fasizmus, ahogy ezt a szókapcsolatot a Lenin életéről két filmet is forgató Mihail Romm alapos kommunista propagandamunkát végző dokumentumfilmjének címe is a közbeszéd részévé tette, úgy van hétköznapi kommunizmus is. Mi több, van hétköznapi Trianon is. Már csak azért is, mert részben az egyik a másikból következik.
Ha elfogadjuk, mert el kell fogadnunk, hogy van hétköznapi Trianon, akkor azt is el kell fogadnunk, hogy létezésmódjából következően mindennap itt van körülöttünk, minden más gondunkkal, bajunkkal egyszerre él köztünk. Itt él velünk.
Úgy is, mint a magyar identitás része – de úgy is, mint a lelki nemzetvesztés folyamatosan fenyegető lehetősége és rémképe.
Ha tehát abban kell élnünk – ahogy száz éve, úgy még ki tudja, meddig –, hogy a történelmi Trianon dermesztő élményén kívül létezik számunkra a folyamatos szinkronitás állapotában jelentkező hétköznapi Trianon is, akkor ezt a jelenséget legalább két értelmezési tartományban érdemes újra meg újra a gondolkodásunk részévé tennünk.
Egyfelől a maga felemelő és magasztos üzenetét, másfelől a maga fenyegető és vészterhes üzenetét is megértve.
A hétköznapi Trianon fogalma az emlékezetpolitikát a történetfilozófia magasságába emeli, s az emlékezést a tudati szinkronicitással hozza összefüggésbe. Erre a legjobb, de máig érvényes példa egy olyan politikusi gondolat, amely szinte beleégett a nemzetért elkötelezett magyar értelmiség szókészletébe, gondolkodási mintái közé – nem kis részben persze a beszédet fogadó elképesztően heves, ilyen módon pedig persze kiváló reklámot is kínáló liberális tiltakozásnak „köszönhetően”.