Aki ilyennek látta és láttatta: Székely Aladár, a jellemábrázolás nagymestere, a modern magyar fotográfia úttörője. Írók és művészek című albuma, amelyben kiváló kortársainak maradandó galériáját adta, a portréfényképezés legjobb hagyományainak megteremtője. Baki Péter, a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója szerint világszínvonalat képviselt.
Arcképeit a kortársak is nagyra értékelték, merésznek találták, hiszen egyetlen eszközzel éri el a kívánt hatást: a fekete vagy homogén háttér elé állított modellt megvilágító fénnyel. Gyakran élt az akkor még szokatlannak ható kivágással is, amely pusztán az arcot rögzítette a képmezőn.

Székely Aladárt ma leginkább Ady Endre portréi által ismerjük. Ő volt az, aki mániákusan fényképezte, építette a költő imázsát, hírnevét. De nemcsak róla, a korabeli művészeti, politikai, irodalmi élet legnagyobbjairól is időtálló, festői fotográfiákat készített. Mondhatnók, azok a képek, amelyek nemzetünk korabeli kiválóságairól máig bennünk élnek, szinte kivétel nélkül Székely Aladárnak köszönhetők.
Babits Mihályt 1913-ban lefényképezte, majd 1917-ben Ady Endrével közös fotón is megörökítette őt. 1919 körül Móricz Zsigmond állt neki modellt, miután a feleségével párban is megmutatta magát a kamerának. Molnár Ferencet 1906 környékén ültette gépe elé, de Fényes Adolf, Gulácsy Lajos, Szinyei Merse Pál, Rippl-Rónai József, Apponyi Albert, Horthy Miklósné, Rabindranáth Tagore, Eötvös Loránd, Kaffka Margit, Bartók Béla, Kodály Zoltán, Habsburg főhercegnők, főhercegek és sok más híresség vonásait is megismertette a világgal.
Amit kevésbé tudunk: műhelyéből aktok, csendéletek, táj-, város-, zsáner- és életképek is kikerültek, sőt festett is, eljárt a nagybányai művésztelepre. A szabadiskola hagyományai erőteljes nyomot hagytak figurális kompozícióin. Kiállításokon is fotózott.
Életművének feldolgozásával elsőként Dávid Katalin művészettörténész, majd E. Csorba Csilla, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) tiszteletbeli főigazgatója foglalkozott. Kutatásaik során bizonyságot nyert, hogy a fotográfus budapesti műtermét a háborúban bombatalálat érte, s a becsapódás következtében életművének jelentős része elpusztult. A megmaradt anyagnak is csupán kis hányadát vitte magával egyedül maradt felesége a rokonokhoz, akik az 1970-es években úgy döntöttek, az üveglemezek tucatjait és a nehezen tárolható nagy méretű fotókat közgyűjteményekben helyezik el. Így került Székely Aladár hagyatéka a Magyar Fotográfiai Múzeumba (MFM) és a PIM-be, sok közülük sérülten, hiszen a munkák egy részét sokáig nedves pincében tárolták.