Az elnevezés az angol pedal, electric és cycle szavak összevonásából alakult ki, azaz olyan pedállal hajtott kerékpárt takar, amelynek mozgatása villanymotoros rásegítést kap. Amikor megjelentek a piacon az első példányok, a gyártók elsősorban azokra az idősebb korosztályba tartozókra, esetleg túlsúlyos emberekre gondoltak, akik ugyan szívesen élvezték volna a kerékpáros turizmus áldásait, de túlságosan megterhelőek voltak számukra az emelkedők, pláne a hegyi szakaszok. Ma már senki sem lepődik meg azon, ha az Alpok vagy a Pireneusok kaptatóin könnyedén feltekerő nyugdíjascsoportokkal találkozik. Az is csakhamar világossá vált, hogy a rásegítéses kerékpárok előnyeit nemcsak a túrázók, hanem a városi közlekedők is ki tudják használni.
A kormány klíma- és természetvédelmi akciótervének részeként októberben jelenik meg az egymilliárdos keretösszegű, pedelecvásárlás támogatását célzó pályázat, amelyről egyelőre annyi tudható, hogy pedálszenzoros kerékpárok vásárlásához maximum kilencvenezer forint, a nyomatékszenzoros kerékpárokéhoz százötvenezer forint lesz a hozzájárulás, de a támogatott járművek nem kerülhetnek többe kilencszázezer forintnál. A keretösszeg mintegy hétezer pedelecvásárlás támogatására lesz elég. Kérdés, versenyképes alternatíva-e a pedelec az autóval szemben.
Tóth János tanszékvezető egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közlekedésmérnök oktatója, évek óta pedelecen jár be lágymányosi munkahelyére a 19 kilométerre fekvő Szigetszentmiklósról. Sokáig őt is visszatartotta a kerékpáros munkába járástól az, hogy problémás volt az egyetemen zuhanyzót találni, átöltözni, márpedig egy hagyományos kerékpár tekerése óhatatlanul azzal jár, hogy az ember kimelegszik.
– A pedelec is átmozgat és felfrissít, de nem izzaszt meg! Lakhelyemtől egy rövid szakasz kivételével szinte végig a Duna töltésén, kerékpárúton tudok bejárni, hallgatom a reggeli madárfüttyöt, és szívom a friss levegőt. Van a bringán két oldaltáska, ebben viszem a laptopomat, irataimat és esőkabátomat, az öltönyömet pedig a munkahelyemen veszem át, de akár kerekezhetnék abban is – mondja a tanár úr, mindjárt megemlítve a lényeget: – A budaiak számára is közlekedési alternatíva, hiszen mindegy, milyen a lejtés! Az olcsóbb pedálszenzoros változatoknál, amikor tekerjük a pedált, az akkumulátorról üzemelő villanymotor legtöbbször a pedáltengelyre, egyes változatoknál a hátsó kerékre fejti ki hatását. Ennek mértéke a kormányról több fokozatban is állítható akár menet közben is.